Wanneer je helemaal geinspireerd bent door de maand van de conversie, kun je natuurlijk aan de slag met jouw conversie. Maar nu is het ook heel handig om bij te houden wat de statistieken van jouw conversie zijn. Waar komt men vandaan? Welke zoekwoorden zijn er gebruikt? Deze informatie is bij te houden met Google Analytics.

analytics-conversie-bijhouden

Samen met jou neem ik de stappen door hoe je conversie kunt instellen op Google Analytics.

  • Log eerst in op Google Analytics.
  • Open de juiste website waar je aan wilt gaan werken.
  • Ga nu in het menu bovenaan de pagina naar "Beheerder".
  • Vervolgens zie je drie kolommen: "ACCOUNT", "PROPERTY" en "DATAWEERGAVE". Onder Dataweergave staat "Doelen" met een vlaggetje er voor. Klik hier op.
  • Als het goed is opent hij nu een pagina en staat er "Er zijn geen gegevens beschikbaar voor weergave". Zo niet, dan wordt er al conversie gemeten op de website.
  • Klik op "+ NIEUW DOEL" 
  • Wanneer je wilt gaan bijhouden hoe vaak een reservering is aangemaakt, noem je de het doel: "Reserveringen", wanneer het gaat om een bestelling kun je hem noemen: "Bestelling". Etc.
  • Nu kun je nadenken over hoe je deze conversie gaat meten. Dat kan op vier verschillende manieren:
  1. Bestemming:
    Deze kun je gebruiken wanneer er een conversie heeft plaats gevonden doordat men een bepaalde pagina heeft bezocht. Bijvoorbeeld de bedank pagina. Dit is de meest gebruikte variant.
  2. Duur:
    Wanneer jouw doel is mensen bezoekers een X aantal minuten op jouw website te laten surfen. Kan handig zijn om in de gaten te houden welk medium de meeste engagement geeft. 
  3. Pagina's/schermen per sessie:
    Wanneer je als doel hebt dat men een x aantal pagina's bezoekt. Ook hier kun je kijken welk medium de meeste engagement geeft.
  4. Gebeurtenis:
    Wanneer men iets download, een liedje beluisterd of een filmpje bekijkt.
  • We zijn nu aan de slag met conversie dus we kiezen in deze even voor Bestemming.
  • Bij Bestemming voer je dus in wat de URL is van de bedanktpagina of de pagina die men ziet bij het afronden van zijn bestelling.
  • Het is mogelijk om de exacte pagina toe te voegen. Doe dit zonder de url te gebruiken, dus dit laat je weg: www.voorbeeldwebsite.nl je voert alleen in wat er achter .nl komt bijvoorbeeld: /bedankt
  • De rest zou ik overslaan, dat behoort meer tot de gevorderden.
  • Wanneer je klikt op "Dit doel verifiëren" kun je kijken of het doel klopt en wat de conversie zou zijn geweest in de afgelopen 7 dagen.
  • Klik nu op Doel maken.

Laat dit een maandje lopen en kom een maand later weer terug om de conversie te bekijken. Ga dan naar rapportage en vervolgens onder aan de pagina aan de linker kant naar Conversies. Klik hier eens op je gemakje doorheen om te zien wat je allemaal voor informatie krijgt.