Om de zakelijke klanten van Google extra te ondersteunen, lanceerde ze vorige week een Consumer Barometer. Deze barometer helpt je om inzicht te krijgen in jouw consumenten doelgroep. Momenteel is deze barometer nog in het Engels, ik sluit niet uit dat daar binnenkort nog een Nederlandse vertaling van komt. Wel kun je zoeken op de Nederlandse gebruikers.

consumer-barometer-google

  • Stap 1: Open de Google Consumer Barometer.
  • Wanneer je kort de resultaten van het onderzoek wilt bekijken, klik je op het gele vlak (Explore the key finding from our research)
  • Wanneer je uitgebreid de resultaten die alleen voor jou van belang zijn, wilt analyseren, klik je op het blauwe vlak (Dive into the data with the Graph Builder). Bij deze variant kun je volledig jouw eigen analyse samenstellen.
  • We kijken eerst eens naar de standaard resultaten. Dus stap 2: klik op het gele vlak. Nu opent een algemene pagina met gegevens. Wanneer je links bovenin op het pijltje klikt, achter "Global", kun je Nederland selecteren. Op deze manier kun je snel en eenvoudig de gegevens uit Nederland bekijken.
  • In het eerste gedeelte kun je zien hoeveel mensen gebruik maken van verschillende schermen: Smartphone, Tablet of desktop.
  • In het tweede deel, kun je bekijken hoe het gedrag is van mensen op internet voor het doen van aankopen, zowel offline als online.
  • En in het laatste deel kun je zien welke invloed video (of wel Youtube) heeft.
  • Stap 3: Het zelf samenstellen van jouw analyse. Klik nu rechts bovenop "Graph Builder".
  • Kies het land waar je de gegevens van wilt verzamelen. In de meeste gevallen zal dit Nederland zijn.
  • Kies daarna aan de linkerkant welke vragen je beantwoord wilt hebben.
  • Om de doelgroep te specificeren kun je nu op "Filters" klikken.
  • Geef hier bijvoorbeeld aan in welke branche je de gegevens wilt vinden. "Product Category".
  • Of misschien wil je wel vergelijken met een ander land.

Het belangrijkste is dat je het één en ander uitprobeert. Gewoon een beetje doorheen klikken en rondkijken, dat geeft je de meeste informatie.