Ondanks alle positieve berichten van voornamelijk Google zelf, blijft er een dikke mist rond Google+ hangen. Google+ zou "booming" zijn met dagelijks 900.000 nieuwe gebruikers, maar ondertussen kijken social media gebruikers om zich heen, zoekend naar leven op de "planeet Google+". Die dikke mist wordt onder ander door de CEO van Google zelf in stand gehouden. Volgens Google's CEO Larry Page waren er begin 2012 zo'n 100 miljoen actieve Google+ gebruikers. De grote vraag is, wat verstaat Page onder 'actief'?

Interpretatie verschil of keihard liegen over Google+ gebruikers?

Page zegt dat 60% dagelijks Google+ gebruikt en 80% wekelijks. Een Google-woordvoerder (Vic Gundotra) schetste een ander beeld bij blogger Liz Gannes, namelijk dat 60% van de Google+ gebruikers dagelijks een Google-product gebruikt en dat 80% van de Google+ gebruikers wekelijks een Google-product gebruikt. Dat is dus een 'iets andere werkelijkheid' dan Page voorspiegelt. 80% van de Google+ gebruikers maakt dus niet wekelijks actief gebruik van Google+, maar van één of meerdere Google-producten zoals Google Search, YouTube of Gmail. Waarom zou de CEO van Google niet beter weten of misschien niet beter willen weten?

Google+ is gelanceerd op 28 juni 2011. Binnen 14 dagen waren er 10 miljoen gebruikers. Voor elk startend bedrijf zouden dit cijfers zijn die in een vreugdedans eindigen, maar met 1 miljard unieke bezoekers per maand op de Google Search pagina, is het slechts een aardige start. Na 4 weken waren er 25 mln Google+ gebruikers en na 3 maanden 40 mln. Een jaar na lancering verwelkomt Google zijn 250-miljoenste gebruiker. Dit is een ongelooflijk groot aantal mensen, maar staat daarmee in de grote schaduw van een soortgelijke website genaamd Facebook (met 950 mln gebruikers).

Virtuele spookstad

Concurrent Facebook is gelanceerd in februari 2004 en had in augustus 2008 de eerste 100 mln gebruikers. Daarnaast zijn ze op een ander vlak koploper. Facebook-gebruikers spenderen gemiddeld namelijk zo'n 390 minuten per maand op de site. Google+ gebruikers maar liefst 3 minuten per maand! Inderdaad, 3 minuten per maand zijn Google+ gebruikers op de site, aldus een verslag van Wall Street Journal. Niet vreemd dat deze krant Google+ een "Virtuele spookstad" noemt. Dit verklaart misschien een deel van de rooskleurige uitspraak van Google CEO Larry Page, want niemand wil burgemeester zijn van een spookstad.

Niets nieuws onder de zon

Google+ gebruikers zijn voornamelijk nieuwsgierig geweest naar het medium en plaatsten weinig berichten. Zo'n 30% van de gebruikers heeft maar één bericht geplaatst volgens onderzoek van RJ Metrics. Slechts 15% plaatst meer dan 5 berichten. Niet per dag of per maand, maar 5 berichten in totaal! Ondanks dat Google+ ten minste net zo veel te bieden heeft als Facebook, is Google er niet in geslaagd om te communiceren wat de meerwaarde van het sociaal netwerk is. Het is voornamelijk meer van hetzelfde; niets nieuws onder de zon dat gebruikers echt heeft weten te overtuigen. Omdat gebruikers niet ontevreden zijn over Facebook zijn ze niet op zoek naar een alternatief. Het is te vergelijken met een boekhouder. Mensen stappen vaak pas over naar een andere boekhouder als de huidige er een potje van heeft gemaakt. En daarom blijft het zo stil op Google+.

Google's geheime wapen

Misschien is er voor Google+ toch een lichtpuntje. 43% van de Facebook-gebruikers denkt dat Facebook op lange termijn succesvol blijft, 47% denkt dat Facebook op den duur aan zijn succes ten onder zal gaan. Het "geheime wapen" dat Google als overkoepelend bedrijf explicieter kan gaan inzetten, is de mogelijkheid om Google+ users beter te laten ranken in de overall Google zoekresultaten. Dit voordeel kan als volgende stap in hun strategische marketing inzetten.

Wanneer er geen overtuigende actieve vraag is naar Google+ kan Google er voor zorgen dat die vraag ontstaat door Google+. Voor een beter ranking in de strijd om zoekmachine optimalisatie zijn SEO experts vast bereid over te stappen naar Google+. Tot nu toe is GooglePlus een marketing middel voor marketeers en nog steeds niet doorgebroken als algemeen geaccepteerd sociaal medium.