Op het internet staan genoeg stappenplannen voor het bouwen van een goede website. Het zijn (vaak lange) checklijsten die van begin tot eind laten zien wat je moet doen om zelf een goede website te bouwen of te laten bouwen. Waarom zijn er dan toch zoveel slechte, lelijke en ondoordachte websites op internet? Omdat een checklist niets zegt over hoe je een website moet bouwen! Laten we het omdraaien. Probeer niet de perfecte website te bouwen op basis van een checklist. Probeer de fouten van anderen te voorkomen, omdat je geen tijd hebt om ze allemaal zelf te maken. Dus: wat zijn de meest gemaakte fouten bij het bouwen van websites?
Fout 1 | kosten van een website staan centraal
Uiteraard zijn de kosten van een website belangrijk. Het moet echter niet het belangrijkste punt op de agenda zijn bij het bouwen van een website. Voor een webdesigner is het een lastige vraag om te beantwoorden tijdens een verkennend gesprek. Wanneer ons die vraag wordt gesteld, wordt hij met een tegenvraag beantwoord: "Wat kost een auto?". Precies! Het ligt eraan wat voor auto je in gedachten hebt en wat je er mee wilt doen. Dat geldt ook voor websites.
Een legitieme vraag die autoverkoper vervolgens wel kunnen stellen en webdesigners niet, is: "In wat voor prijsklasse zoekt u een auto?". Wanneer een webdesigner die vraag stelt, hebben mensen geen idee of willen het niet bespreken. In het eerste geval heeft de potentiele klant dus geen vooronderzoek gedaan. In het tweede geval is er angst om teveel te betalen.
Zorg dat je een budget hebt en dat durft te bespreken. De webdesigner kan dan binnen het budget de mogelijkheden voorleggen.
Fout 2 | website bouwen zonder communicatieplan
Het is een echte klassieke fout die voornamelijk bij kleine en middelgrote ondernemingen voorkomt. Ergens in de organisatie is er besloten dat er een (nieuwe) website moet worden gemaakt. Met een beetje geluk komt de opdracht bij de juiste persoon in de organisatie te liggen. Vervolgens wordt een plan gemaakt wat er op de website moet komen en wordt op internet gezocht wie websites kan bouwen en met welke software het mogelijk is om de website zelf te onderhouden. Niet doen!
Ga de organisatie in en stel een lijst met vragen op die het vaakst moeten worden beantwoord. Daarmee worden in ieder geval de vragen en de behoefte van je klant in kaart gebracht.
Zorg dat er een marketing- en communicatieplan aanwezig is met daarin de doelen en doelstellingen van de onderneming. Beschrijf onder andere de marketing mix (de bekende marketing P's) en de sterktes van je producten en diensten. Wat is het onderscheidend vermogen en hoe wil je dat overbrengen? Wanneer dat op papier staat is het pas tijd om met een webdesignbureau aan tafel te gaan. Of leg deze vraag neer bij het webdesignbureau.
Fout 3 | geen teksten en afbeeldingen beschikbaar
Het schrijven van veel tekst is niet moeilijk. Het schrijven van goede teksten wel. Zeker webteksten. Zonder de juiste schrijfvaardigheden zal je boodschap nooit goed overkomen. Bezuinigen op afbeeldingen of goede teksten is:
- demotiverend voor de webdesigner
- onaantrekkelijk voor website-bezoekers
- slecht voor je online reputatie.
Goede afbeeldingen, prikkelende koppen en een overzichtelijke site bepalen voor een groot deel de kwaliteit van een site. Steek daar voldoende tijd in, voordat je een website laat bouwen. Gebruik zeker geen afbeeldingen van andere websites!
Fout 4 | product of dienst staat centraal op de website, niet de klant
Je kunt vast uren vertellen over je eigen diensten en je producten, maar beantwoordt je ook de vragen van je potentiële klanten? Een klant hoeft niet meteen alles te weten en wil dat vaak ook niet. Persoonlijk advies blijft belangrijk, dus het is belangrijker dat de klant contact met je wil opnemen. Hoe je dat bereikt? Je meerwaarde aantonen en de vraag van de klant centraal stellen.
Schrijf compact en schrijf over de voordelen voor de klant. Je neemt toch ook een Rennie omdat het je maagzuur in bedwang houdt en niet omdat er magnesium- en calciumcarbonaat in zit?
Fout 5 | onderhoudsfase onderschatten
Wanneer een website wordt opgeleverd, wordt vaak gedacht "dat we nu wel klaar zijn". Het tegendeel is waar! Zodra een website staat, begint het pas. Het is vanuit SEO (zoekmachine optimalisatie) en gebruiksvriendelijkheid niet eens handig om "de perfecte website" te bouwen. Je moet aan de website blijven werken, want één van de grootste ergernissen van gebruikers is een niet-actuele website.
Geef bezoekers en klanten een reden om terug te komen.
Wil je meer valkuilen voorkomen?
Neem dan contact met ons op! We leggen graag persoonlijk aan je uit hoe jij kunt voorkomen dat je in andere valkuilen valt.