Of moet ik zeggen, dat ondernemers een les van boeren kunnen leren? Misschien zijn boeren wel de meest onderschatte beroepsgroep van Nederland. Bijzonder jammer, want hun vak en levenswijze herbergen ongekende kwaliteiten en succesfactoren om als ondernemer te kunnen slagen. Handjeklap, kaas verkopen op boerderij en de koeien van de buren melken zijn feilloos te vergelijken met social media, story telling en targets halen.
Plannen voor een goede oogst
Als een boer iets moet kunnen, dan is het plannen! Wanneer er niet op het juiste moment plantjes in de grond gaan, is er in de weken/maanden daarna geen omzet te genereren. Wie veel wil oogsten, moet goed zaaien en volgens vaste patronen ploegen, mesten, bewateren en wieden.
Een ondernemer die omzet wil boeken, moet netwerken, kennis delen, adviseren en gestructureerd te werk gaan. Daarna volgt er pas omzet.
Anticiperen
Niets is zo veranderlijk als het weer. Probeer daar maar eens mee om te gaan. Terwijl ondernemers wanhopig kijken naar snel bewegende markten en een verschuivende vraag van producten en diensten, zijn de boeren op alles voorbereid. Kijken, luisteren en blijven anticiperen op de omgeving. Niet alleen het weer; ook op maatschappelijke ontwikkelingen die ertoe kunnen leiden dat boeren andere producten gaan produceren, omdat de markt er om vraagt. Niet het been stijf houden, maar meebewegen met de markt. Daar kunnen ondernemers veel van leren.
Onderhandelen
Succesvolle ondernemers kun je herkennen aan hun zakelijke instinct en onderhandelingstechnieken. Hoe krijg ik de euro van de klant in mijn broekzak?! De boer doet dat niet anders. Handjeklap op de markt of berekenend gokken op de veiling om de beste koop eruit te slepen. Een goede deal binnenhalen is in de basis eigenlijk niet veel anders dan de boeren doen.
Nooit op vakantie
Echte ondernemers kunnen nooit op vakantie (of vinden dat ze het niet kunnen), omdat ze onmisbaar zijn. 24/7 commitment aan de zaak. Maar neem eens een voorbeeld aan de boeren. Met onuitputtende energie zijn ze altijd in de weer. Toch lukt het ze om op vakantie te gaan, omdat de buurmannen zijn taken tijdelijk overneemt. Door goede afspraken te maken en "voor wat, hoort wat" kan hij prima op vakantie. De bal ligt bij de ondernemer om dus ook te werken aan een gezond "wij-gevoel" en het vertrouwen in een tijdelijke zaakwaarnemer.
Verkopen op de boerderij
Een stuk heerlijke kaas "van de boer". Veel lekkerder en natuurlijker dan uit de supermarkt. Die discussie laat ik in het midden, maar boeren weten als geen ander hoe belangrijk het is om in te spelen op het gevoel van de klant. Marketeers noemen dat branding en story telling. Het zorgt voor een gevoel bij een product, merk en bedrijf. En uiteindelijk voor klantenbinding. Dus ondernemers: Tell Your Story!
Klagen
Ondernemers klagen niet snel in het openbaar. Dat doet afbreuk aan hun geloofwaardigheid en marktpositie. Boeren wel! Maar wie neemt 't ze kwalijk? Het geeft aan dat ze betrokken en gemotiveerd zijn bij het halen van een vooraf gesteld doel: goed oogsten. Het houdt ze scherp om te blijven focussen op kosten, opbrengst en risico's. Het zorgt er ook voor dat valkuilen helder zijn en dat er tijdig kan worden bijgestuurd. Want als het probleem bekend is, kan er gewerkt worden aan een oplossing.
Gezond boeren verstand
Plannen, kijken, luisteren, anticiperen en vasthouden aan je doelen! Alles met een gezond boeren verstand. Hou je focus vast en creëer je meerwaarde met een duidelijk verhaal. En als het tijd is om te oogsten, wordt het harde werken beloond. En daar doen we het voor!