De term "trend" kent meerdere betekenissen. Enerzijds is het een langetermijn beweging in een bepaalde richting. Anderzijds is een trend (zoals bij mode) meer gericht op nieuwe ontwikkelingen met een relatief korte duur. Wanneer we over webdesign trends spreken dan hebben we het over een derde vorm. Het betreft vaak een waargenomen ontwikkeling waarvan we hopen of verwachten dat hij serieus gaat doorzetten.
1 | Responsive layouts
Ik heb er al eerder een blog over geschreven, maar responsive webdesign is een trend die serieus aan het doorzetten is. Websites die uitsluitend gemaakt zijn om te bekijken op een desktop pc zijn echt verleden tijd. (Voor de jongeren onder ons: dat is zo'n ouderwets computerscherm op een bureau.) Elk zelf respecterend bedrijf schenkt ten minste aandacht aan het feit dat steeds meer website bezoekers hun website bekijken via tablets en smartphones
Responsive websites zijn opgebouwd uit bouwblokken die verschuiven en vervormen naargelang het apparaat waarop de site wordt bekeken. Het zorgt voor een verbeterde gebruikerservaring en tevreden gebruiker die makkelijk zijn informatie kan vinden.
2 | Groter lettertype
Je zou verwachten dat het me vergrijzing te maken heeft, maar het tegendeel is waar. Door het fors toegenomen websitebezoek via mobiele apparaten is er behoefte aan een duidelijk lettertype. Gebruikers willen snel en makkelijk teksten kunnen "lezen" en dat vraagt om een groter lettertype. Het geeft rust en zorgt er daarnaast voor dat de informatie beter tot zijn recht komt.
Ook de paginakoppen worden groter. Hierbij zul je steeds vaker gotische lettertypes zien die via Google Web Fonts zijn geïntegreerd.
3 | Social Media API's
Een API (Application Programming Interface) is een verzameling instructies en standaarden waarmee computerprogramma's met elkaar kunnen communiceren. Op die manier kunnen functionaliteiten op verschillende manieren worden gebruikt in andere programma's. Daarnaast zorgt het voor een beter beheersbaar en veiliger product. Een Twitter stream is hier een voorbeeld van. Niet iedereen kan zomaar Tweets integreren (van anderen) op een website of applicatie.
4 | Engagement
Engagement is een mooie Engelse marketing term voor het opbouwen van een wederzijde vertrouwde relatie. Eigenlijk net als in "het echte leven". Via de digitale wegen zoals websites en social media apps is het mogelijk meer mensen te bereiken, maar is de laatste jaren steeds minder persoonlijk geworden. Engagement is niet alleen het aangaan van conversaties, maar ook het stimuleren van co-creatie en interessant blijven voor je omgeving. De klant staat weer centraal. Eindelijk!
5 | Metro style
Metro style websites, ook wel minimalistisch design genoemd, kenmerken zich door eenvoud, leesbaarheid en minimalisme. De naam 'metro' komt vind zijn oorsprong bij de Windows Phone designers van Microsoft en wordt nu door webdesigners geadopteerd. Het gebruik van randjes, kantjes, schaduw effecten en kleurverlopen wordt tot een minimum beperkt en het gaat samen met het 'content first' principe. De strakke en moderne websites zijn uitermate geschikt voor responsive websites. De oorsprong van deze stijl ligt trouwens al een halve eeuw achter ons in Zwitserland.