Tenzij je onder een steen hebt gewoond, heb je vast wel eens van QR codes gehoord. Het herkenbare vierkante vlak met kleine zwart/wit blokjes is inmiddels een vertrouwde afbeelding. Maar ondanks de herkenning zijn QR codes niet echt doorgebroken in ons dagelijkse leven. De reden daarvoor is eigenlijk heel simpel!

QR code al bijna 20 jaar oud

Volgend jaar viert de QR code zijn 20e verjaardag. Het Japanse bedrijf Denso heeft de twee-dimensionale streepjescode in 1994 uitgevonden om artikelen (zoals auto/onderdelen) snel codeerbaar te maken.Als toeleverancier aan Toyota was er behoefte om snel veel onderdelen te kunnen traceren. QR staat dan ook voor Quick Response.
 

Soorten en maten

Tegenwoordig zijn QR-codes op veel plaatsen te vinden. Op melkpakken, bestelbusjes, reclamefolders, kleding, visitekaartjes, websites en grote billboards. De meest compacte QR-codes is 21x21 blokjes en staat bekend als Versie1. De meest uitgebreide codes is Versie40. Deze bestaat uit 177x177 blokjes en betekent dat er 1264 karakters in opgeslagen kunnen worden.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Op internet zijn er genoeg QR code generatoren te vinden. Met een paar klikken heb je je eigen afbeelding gemaakt met je persoonlijke Twitter account, link naar je website of Facebook pagina. Daar ligt het dus niet aan. Maar waarom zijn QR-codes dan nooit echt doorgebroken?
 

Dat valt tegen!

De belangrijkste reden dat QR codes nog steeds niet zijn doorgebroken is het gebrek aan creativiteit. Het "WOW-effect" ontbreekt!

We worden nauwelijks overtuigd van mooie voorbeelden met een hoge "share factor". Het zou fantastisch zijn als je met een QR code op een pakje van Honig een filmpje van een kok te zien krijgt die bereidingstips en serveervariaties toont. Of als je een besparingscalculator te zien krijgt als je de verpakking van een LED lamp scant.

De werkelijk is helaas anders. Het gebrek aan creativiteit zorgt ervoor dat we onszelf een beetje onwennig voelen. Weinig mensen houden hun een smartphone in de lucht midden in de stad om een QR-code te scannen boven een winkel. Het biedt namelijk geen meerwaarde. We willen best een codes scannen, maar als we dan voor de zoveelste keer op de startpagina van een website uitkomen die niet geschikt is voor smartphones... dan houdt het op.
 

Tips voor als je een creatieve campagne wilt opzetten met QR codes

  • Het moment tussen het zien van een QR code en de boehoefte om er iets mee te willen doen, moeten dicht bij elkaar liggen.
  • Websites waarop een QR code uitkomt, moeten geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik.
  • Laat het spoor niet doodlopen. Landingspages moeten een duidelijke routing en call-to-action bevatten.
  • De fun-factor mag niet ontbreken.
  • Gebruik geen Flash of Flash-video! Veel tablets en smartphones ondersteunen dit niet.
  • Biedt de bezoeker iets speciaals dat alleen via QR-codes bekeken kan worden.

 
Een eenvoudig voorbeeld hoe je aan Story Telling kunt doen via een QR-code...

QR code van The Grape Co