Het lijkt op preken voor eigen parochie, maar kijk uit voor goedkope templates! Afgelopen week ben ik weer in een bijzondere situatie beland. Het valt een beetje in de categorie "Ken je die mop van die goedkope website? Die bestond niet!"

Het begin...

Dinsdagmiddag 17 september 2013 - de telefoon gaat. "Ik heb jullie gevonden via Internet, want ik ben op zoek naar een Joomla specialist. Over minder dan een week hebben we een productlancering op een internationale beurs in Berlijn. We hebben een Joomla template aangeschaft voor de website, maar bij we alles wat we er aan wijzigen, verschijnt er van alles. We begrijpen er niets van. Mijn collega, die het zou oppakken, is een tijdje afwezig. Alles lijkt fout te lopen. Kunnen jullie ons helpen?"

Wanneer mensen problemen met Joomla hebben, proberen we eerst de situatie helder te krijgen en de emotie te scheiden van de feiten. Het bleek om een website te gaan die op Joomla 1.7 geinstalleerd was. De bedoeling was dat er een Joomla 3.1 installatie zou komen, maar de template ondersteunde dit niet. De template leverancier besloot daarop maar om twee versies terug te gaan. Vreemde overweging, maar het was inmiddels een feit.

Na een korte inventarisatie en wat tips hebben we een afspraak gemaakt voor de donderdag (anderhalve dag later) bij de klant op kantoor.
 

Alles zat tegen!

Ik had de taak om op een Joomla versie (die begin 2012 uitgefaseerd was) een nieuwe site te bouwen. Uitgerekend voor een zeer modern en futuristisch ontworpen technisch product. Beetje tegenstrijdig dus. Buiten JCE (de Joomla Content Editor) waren er weinig extensions beschikbaar die nog werkten. Maar goed, aan de slag!

De klant had keurig alle gegevens verzameld, maar juist vandaag werkte de FTP inloggegevens niet. Even de provider bellen en klaar! Althans, in theorie. Geheel toevallig was de hostingsprovider die dag niet bereikbaar vanwege een migratie van de telefooncentrale. Dan maar de buren van de provider lastigvallen. Via Google even uitzoeken wie er nog meer in het pand zaten en bellen! Deze buitengewoon aardige mensen vertelden ons dat er niemand aanwezig was. Kantoor gesloten! Flinke tegenvaller, maar styling aanpassen in de Joomla template vanuit het beheergedeelte is niet iets waar ik me echt op verheugde.
 

Mooi ontwerp, maar niet te onderhouden

De dag ervoor had de klant nog wat eenvoudige wijzigingen proberen door te voeren, maar het was weer mis gegaan. Zelfs wijzigingen in de tekst (binnen de <p> tags) zorgden voor verschuivingen van diverse modules. Normaal kan dat helemaal niet! Op deze website leken de modules netjes naast elkaar te staan (zoals Nieuwsberichten, Contactgegevens en Social Media icons), maar in deze template was alle content in Joomla Artikelen gezet.

Alle "modules" die bijvoorbeeld in de footer van de site stonden, waren in één artikel gemikt en met onbegrijpelijke 'classes' opgemaakt. Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op en ik begon de frustratie van de klant steeds beter te begrijpen.

Door deze opbouw waren de (normaal heel handige functionaliteiten van Joomla) totaal niet gebruikt. Zelfs het blok met Nieuws bestond uit handmatige ingetypte introteksten met "..." erachter en handmatig gemaakte links naar Artikelen. Te beschamend voor woorden. De site was gewoon niet te onderhouden door een reguliere Joomla gebruiker. Onbegrijpelijk dat dit als template verkocht mag worden!

De "right" positie werd over de "left" positie getoond en zo ging het helaas nog een hele tijd door! Goedkoop bleek duurkoop, want met de $155 voor de template was de klant er dus niet!
 

7 uur later...

De ingeplande ochtend liep uit op bijna een volle dag persoonlijke ondersteuning, trouble shooting en restyling. Ondanks de opluchting bij de klant, kan ik me ergeren aan dit soort templates. Iemand verwacht relatief snel een site te kunnen opbouwen en loopt tegen een muur, nee... berg problemen aan die zij niet opgelost krijgt. Hierdoor wordt in eerste instantie verwijtend naar Joomla gekeken, maar geheel onterecht. Templates kunnen gewoon enorm tegenvallen.

Om dit soort problemen zelf te voorkomen nog wat tips:

  • Begin op tijd met het bouwen van een site, want dat bevordert de kwaliteit.
  • Reserveer ruimte voor aanpassingen en onvoorziene problemen, want dat voorkomt stress.
  • Informeer bij een webdesigner wat hij voor je kan betekenen. Een half uur betaald advies kan je een hele dag kosten besparen.
  • Templates zijn niet altijd slecht. Er zijn ook hele goede! Je kunt er prima zelf mee aan de slag, maar bij calamiteiten gewoon een webdesigner bellen. Ze helpen je graag om de puntjes op i te zetten.
  • Weeg het belang voor je bedrijf af. Is het je waard om een productlancering, je bedrijf of je reputatie op het spel te zetten voor $155?

 
Problemen met Joomla en op zoek naar een Joomla specialist? Neem gerust contact op... ook voor goed advies zodat je zelf eerst kunt gaan bouwen!