In eerdere blogs heb ik geschreven wat responsive websites zijn. In een notendop zijn dat websites die zich aanpassen aan het apparaat waarop ze bekeken worden. De inhoud van een website wordt anders weergegeven, zodat de website bezoeker per apparaat de juiste weergave te zien krijgt. Dit voorkomt dat er moet worden in- en uitgezoomd op kleinere schermen. De échte kracht van responsive websites voor mobiel gebruik is niet alleen de flexibele lay-out, maar dat ook de functionaliteit kan worden aangepast. Helaas gaat dit nog heel vaak fout!

Lege stoelen in het restaurant door een slechte website

Stel, je komt vrienden tegen in de stad en besluit spontaan af te spreken om een paar uur later te gaan uiteten. Je pakt je telefoon en zoekt naar het restaurant waar jullie vroeger regelmatig naar toe gingen. Even Googelen en je klikt door naar de website.
Omdat je nog geen 4G netwerk hebt, duurt het even voordat de hele website is geladen. Daarna begin je op de website aan je zoektocht naar een telefoonnummer of reserveringspagina. Inzoomen, ienieminie linkjes aanklikken en per ongeluk het linkje ernaast aanklikken, uitzoomen, terug klikken, volgende pagina, etc! Na een paar minuten ben je er wel klaar mee en besluit je om je vrienden bij je thuis uit te nodigen. Het wordt een gezellige avond, maar er blijven weer 4 stoelen leeg in het restaurant omdat de mobiele website niet is afgestemd op mobiele gebruikers.

Slechte-website-leeg-restaurant 

Een website voor mobiele gebruikers

Laten we restaurants eens advies geven, voordat er nog meer stoelen leeg blijven. Vroeger zaten mensen achter een computer die op een bureau stond. Tegenwoordig reizen we met de trein, zitten we in de auto of lopen we in de stad als we op internet aan het klikken zijn. Het is daarom van belang dat websites op mobiele telefoons:

  • goed leesbaar zijn.
  • grote knoppen hebben om makkelijk te kunnen navigeren.
  • duidelijk zijn ingedeeld.
  • informatie bevat die voor mobiele gebruikers nuttig zijn.

Het is voor de mobiele website gebruikers belangrijk om een telefoonnummer te kunnen bellen, om online een reservering te kunnen maken of te kijken hoe laat het restaurant geopend is en eventueel de menukaart en prijzen te bekijken. Het lezen van de uitgebreide historie van het restaurant, het bekijken van alle personeelsfoto´s, het bestellen van dinerbonnen, de wijnkaart inzien en de beschikbare vacatures bekijken, zijn op dat moment volstrekt irrelevant.
 

Mobiele websites moet je strippen!

Een mobiele website moet worden gestript en vervolgens apart worden opgebouwd voor elke individuele mobiele gebruiker. Laat alleen zien wat relevant is! Voor Joomla websites is er een briljante extensie ontwikkeld door NoNumber. Met de Advanced Module Manager is het bijvoorbeeld mogelijk om de inhoud van website af te stemmen op:

  • het soort apparaat (bijvoorbeeld iPhone, iPad, Samsung smartphone, Blackberry, etc.)
  • de browser (zoals Safari, Firefox, Chrome en Internet Explorer)
  • het tijdstip (dagen van de week en tijden van de dag)

Op deze manier is het mogelijk om gebruikers van een Samsung Galaxy smartphone eerst de aangepaste openingstijden van vanavond te tonen met daaronder een ´call to link´ zodat ze meteen het restaurant kunnen bellen. Vervolgens kan de module worden getoond met informatie over het parkeren in de stad en een link naar de handige Parkeerlijn-App op GooglePlay.

iPhone gebruikers kunnen op hun beurt met een andere module op de altijd drukke zaterdagavond worden geattendeerd op de Spotzi parkeer app in de iTunes appstore. Dan komt de klant relaxt binnen voor een gezellige avond.

Wanneer mobiele websites op deze manier worden samengesteld en gericht zijn op individuele omstandigheden dan zal het gebruikersgemak worden vergroot en biedt het de mogelijkheid onderscheidend te zijn ten opzichte van je concurrentie.