Hoe je een goede e-mailing maakt, is een veel gestelde vraag door ondernemers en marketeers. Om uiteindelijk een klant tot actie te laten komen, dien je eerst de aandacht te trekken, interesse te kweken en verlangen op te wekken. De slimmeriken onder ons herkennen hier uiteraard de AIDA-formule. Vaak gaat het al fout bij de eerste stap. Hoe krijg je aandacht van je potentiële klant op de overvolle digitale snelweg? Er bestaat geen gouden formule, maar laat me je uitleggen hoe je een goede nieuwsbrief of e-mailing opzet.

Aandacht

Zoals de geur van vers brood de verkoop in de supermarkt stimuleert, zo bevordert het noemen van klantvoordelen het openen van een e-mail. “Nieuwsbrief nummer 12” blinkt dan ook niet bepaald uit. Wanneer het niet lukt om een goede onderwerp-regel te bedenken dan belandt de mail snel in de map Verwijderde Items. Daar gaat je inspanning!
Onderwerp-regels van e-mails moeten intrigerend werken en nieuwsgierigheid opwekken. De ontvanger  zou moeten worden geprikkeld en zich gaan afvragen: “Wat voor cadeau zou het zijn?”, “Welke gratis tip kan ik krijgen?”, “Welke voordelen zou dit product voor mij hebben?”.
Wat voorbeelden van goede onderwerpen voor e-mailings of nieuwsbrieven:

  • De tip die ons 700% meer Likes opleverde!
  • Stel vandaag je eigen voordeel samen
  • We hebben een leuk cadeau voor je klaarstaan

Wat moet je niet doen?

  • Gebruik geen misleidende onderwerpen. Dat wordt genadeloos afgestraft.
  • Geef afbeeldingen geen alt-tekst, want diverse mailprogramma’s laten deze tekst als intro zien in het mailoverzicht.

 

Interesse

Iedere kantoormedewerker wordt overladen met e-mails. Als het je lukt om ervoor te zorgen dat je mail wordt geopend, staat de volgende uitdaging voor de deur. Interesse kweken!
Mensen gaan steeds minder lezen en steeds meer scannen. Via allerlei eye-tracking studies is aangetoond dat afbeeldingen de eerste aandacht trekken. Zorg dus voor een goed opgemaakte e-mail met duidelijke indeling met voldoende witruimte. Dit helpt de lezer om te focussen.

De eerste 3 seconden zijn van groot belang. Daarna bepalen de ontvangers of ze verder lezen of de nieuwsbrief verwijderen. Dus:

  • Gebruik goede pakkende afbeeldingen.
  • Gebruik opsommingstekens om klant voordelen op te sommen.
  • Zorg voor aansluiting bij de onderwerp-regel.
  • Zorg voor rust. Een drukke mailing is een belediging voor de ontvanger.

Wat moet je zeker niet doen?

  • Heel onregelmatig nieuwsbrieven versturen.
  • Geen oud nieuws melden.
  • Denken dat iedereen op je nieuwsbrief zit te wachten.

 

Verlangen

Maak een duidelijke keuze voor jezelf of een e-mailing een nieuwsbrief is of een verkoopfolder! Wil je dat je ontvanger enthousiast wordt van je producten of diensten? Of wil je aanbiedingen in de mailbox van de ontvanger blijven proppen?
Zo creëer je verlangen:

  • Focus op het klantvoordeel. Verkoop geen effectiviteitscursus maar biedt mensen meer vrijetijd aan.
  • Schets een beeld van het doel dat bereikt kan worden en niet de eigenschappen van een product of dienst.
  • Stem de mailing goed af op de ontvanger.

 

Actie!

Als je wilt dat de ontvanger van een e-mailing iets doet met je e-mail, vraag dat dan! Uiteindelijk willen we allemaal producten en diensten aan de man brengen. Wanneer je een potentiele klant in de showroom wilt hebben, nodig hem/haar dan uit.

Met deze Call To Actions stimuleer je de ontvanger om actie te ondernemen. Enkele voorbeelden:

  • Ontdek de mogelijkheden van waterdichte IP66 ►
  • Bekijk de demonstratie video ►
  • Plan hier je proefrit ►

 

Een goede mailing ontstaat niet bij toeval

Plan vooruit en zorg voor een communicatieplan. Wanneer je weet wat en wanneer je wilt communiceren dan hoef je niet te stressen om nieuws te versturen. Wacht niet tot het laatste moment, want dat zorgt voor minder creativiteit en kwaliteit.

Tot slot. Test en meet, test en meet, test en meet!