Eén van de KPI´s van een website is het aantal conversies. Of in normaal Nederlands: het succes van een website wordt gemeten in het aantal aanvragen dat via een website binnenkomt. Ondanks de vele theorieën, bepaalt uiteindelijk je bezoeker of hij daadwerkelijk informatie opvraagt via de website. De grote vraag hierbij is: Hoe kom ik er achter wanneer een bezoeker nu wél of juist niet op een knop klikt? Het antwoord: testen!

Ook experts zitten er wel eens naast

We zijn het er allemaal over eens dat sommige zaken nu eenmaal beter werken dan andere op een websitea-b-testen-conversie Internet Marketeers leren dat het goed is om op een inschrijfformulier te melden hoeveel mensen je voor gingen. Daarnaast is er een trend om strakke “metro style” iconen te gebruiken op websites, omdat die duidelijkheid verschaffen. FOUT! Website bezoekers hebben anders bepaalt.

In tegenstelling tot algemeen geaccepteerde marketing theorieën en webdesign trends, kunnen bezoekers soms heel ander gedrag tonen. Om die reden is het belangrijk om te testen, te testen en nog meer te testen. Maar hoe doe je dat?
 

A/B testen op websites

A/B testen is in de basis niets meer dan het achterhalen of variant A of variant B van een bepaalde opmaak succesvoller is. Het bekendste voorbeeld: klikken bezoekers eerder op een rode of een groene knop?

Wanneer je écht wilt onderzoeken wat jouw website bezoekers het meest gevoelig voor zijn, kun je zo te werk gaan:

  1. Bepaal welke actie je de bezoekers wilt laten uitvoeren. Bijvoorbeeld het inschrijven op een nieuwsbrief.
  2. Bepaal het ultieme klantvoordeel. Waarom zou je bezoeker het willen? Wat schiet hij er mee op?
  3. Maak een module op je website met variant A. Bijvoorbeeld een gekleurd vlak met de tekst: Ontvang maandelijks de beste internet marketing tips en een invulveld voor het e-mailadres en een verzendknop (variant A).
  4. Maak een module op je website met variant A. Bijvoorbeeld een gekleurd vlak met de tekst: Ontvang maandelijks de beste internet marketing tips en een invulveld voor het e-mailadres en een verzendknop (variant B).
  5. Zorg dat je website de twee modules laat variëren (willekeurig of volgens een bepaald patroon). In Joomla doe je dat bijvoorbeeld via Componenten > Advertenties of je kunt Advanced Module Manager gebruiken van NoNumber.
  6. Zorg dat de resultaten representatief / significant zijn. Test bijvoorbeeld twee weken om voldoende data te verzamelen.
  7. Vergelijk de resultaten en bepaal de winnende variant.
  8. Test opnieuw met de winnende variant (A) en een tweede nieuwe variant (B).

Dit is A/B testen in een notendop.

Belangrijke tip! Verander niet meer dan 1 variabele per keer. Dus bijvoorbeeld:

  • alleen de kleur
  • alleen de tekst
  • alleen afgeronde hoeken
  • alleen de volgorde
  • alleen de positie op de website
  • alleen het toevoegen van een afbeelding
  • alleen het lettertype

Een voorbeeld van twee varianten (die uiteindelijk meerdere verschillen hebben) om meer bezoekers een wijnproeverij te laten bijwonen:

a b testen bij janotsbos

Wanneer je meerdere zaken tegelijk verandert, is het moeilijker om te bepalen wat “de trigger” is van je website-bezoeker om meer of minder te klikken op je website.

Leg alle resultaten goed vast om een historie op te bouwen om sommige varianten nog een keer te kunnen vergelijken. Succes en veel plezier met A/B testen en het stimuleren van meer aanvragen via de website!