Wanneer ik de vraag krijg wat de kosten van een website zijn, is mijn standaard reactie: “Wat kost een auto?” Het is namelijk de meest nutteloze vraag die je aan een website ontwerper kunt stellen. Wat zegt alleen het bedrag 500 euro, 1.500 euro of 5.000 euro? Natuurlijk is het prijskaartje van een website belangrijk, maar is het niet net zo belangrijk om te weten wat je er voor krijgt?
Ik weet zeker dat je via internet voor 250 euro een website kunt laten bouwen, maar krijg je dat wat je wilt? Als je wilt weten wat jouw website gaat kosten, moet je de juiste vragen stellen. Het zijn vaak de ogenschijnlijk kleine zaken en onbelangrijke vragen die het grote verschil maken. Ik kan namelijk wel 10 praktijkvoorbeelden geven van websites die later veel duurder uitpakte of totaal niet aan de verwachting voldeden. In deze blog zal ik je daarom helpen en uitleggen waarom je die (kleine) vragen moet stellen.
Vraag 1. Kun je me vertellen welke stappen jullie doorlopen om een website te bouwen?
Het maakt voor de prijs van een website veel uit welke stappen er worden doorlopen. Wanneer je als klant alleen teksten en afbeeldingen hoeft aan te leveren en de webdesigner de rest doet, is de prijs naargelang. Wanneer je samen met een grafisch vormgever, frontend developer en tekstschrijver aan tafel zit voor het maken van wireframes, viduele ontwerpen en interactieve prototypes zal de prijs hoger zijn. Je wilt dus weten hoe het proces verloopt om daarna te bepalen of dat past bij jouw gedachten (en budget).
Vraag 2. Welke techniek gebruiken jullie voor het bouwen van een website?
Misschien gebruikt de website ontwerper een Content Management Systeem (CMS) zoals Joomla, WordPress, een zelf gemaakt CMS of een offline programma zoals Dreamweaver. Met een Content Management Systeem kun je zelf je website online onderhouden, zonder CMS wordt dat een stuk lastiger, zo niet onmogelijk. Een andere vraag zou kunnen zijn: Kan ik mijn website zelf onderhouden? Dit kan van grote invloed zijn op de TCO (Total Cost of Ownership). Het kan ook geen kwaad om te vragen of je een training krijgt na de oplevering van de site om te leren omgaan met het systeem.
Vraag 3. Kunnen jullie websites met verschillende stijlen laten zien die jullie gemaakt hebben?
Webdesigners hebben vaak een “handtekening” of bepaalde stijl die ze graag hanteren. Kijk goed of die stijl bij je past. Als dat niet is, kun je dat tijdig aangeven zodat de website bouwer daar op kan inspelen. Het laten bouwen van een website is tweerichtingsverkeer. Jij hebt verstand van je bedrijf en je doelgroep, de webdesigner heeft verstand van het internet. Werk goed samen, want ontwerp-aanpassingen kosten minder tijd en geld in de beginfase dan wanneer een website klaar is. Weet wat je wilt en bekijk samen andere websites ter inspiratie!
Vraag 4. Wat adviseren jullie mij qua functionaliteiten?
Weet wat je wilt en als je dat niet weet, moet je vragen wat er mogelijk is. Vaak krijg je als antwoord 'dat alles mogelijk is', maar laat jezelf goed voorlichten en adviseren. Professionele webdesigners kunnen op basis van hun ervaring vaak redelijk goed inschatten wat wel en niet handig is om in je website te verwerken. Zo is het bij een uitvaartorganisatie belangrijk dat er helder en overzichtelijk een telefoonnummer wordt getoond en informatie over bereikbaarheid wordt gegeven. Bij een kapsalon kunnen sfeerbeelden en een online agenda belangrijker zijn.
Vraag 5. Wat is jullie uurtarief en krijg ik vooraf een indicatie?
Het uurtarief zegt iets (niet alles) over de professionaliteit van het webdesign bureau. Een topadvocaat kost ook meer dan een parttime juridisch adviseur, omdat de kwaliteit van het advies hoger ligt en je meer waarde voor je geld krijgt. Een uurtarief van 50 euro voor een website ontwerper lijkt aantrekkelijker dan een tarief van 90 euro, maar als de kwaliteit minder is en de werkzaamheden duren 2 maal zo lang…
Vraag dus niet alleen het uurtarief, maar ook naar een indicatie van de tijdsduur van de opdracht die je wilt laten uitvoeren. Dat is voor de website ontwikkelaar niet altijd even makkelijk, omdat er vaak onbetaald onderzoekswerk aan vooraf gaat, maar bespreek het wel!
Nog meer vragen!
Naast deze 5 vragen, zijn er uiteraard meer vragen die je kunt stellen. Denk daar vooraf over na! Wanneer je niet precies weet wat je voor website wilt, kun je ook eens denken aan het kopen van een nieuwe auto. Welke vragen zou je dan stellen? Je vraagt vast niet alleen wat een auto kost. Je vraagt ook vast niet aan de verkoper:"Jij bent de expert dus kun jij mij eens vertellen welke auto ik hier het beste kan kopen?". Dat moet je zelf bepalen en zelf aangeven, maar je kunt wel vragen wat voor features de auto's hebben! Weet je het nog steeds niet? Geef dan aan wat je niet wilt. Dat is net zo waardevol.
Zo kun je ook vragen stellen over het bouwen van een website:
- Mag ik er van uit gaan dat jullie de website altijd probleemloos blijft functioneren na oplevering?
- Wat voor website kun je bouwen voor …. euro en heb je daar een voorbeeld van?
- Welke functionaliteiten zitten er standaard in een website met een CMS?
- Kun je me laten zien wat voor type websites welk prijskaartje hebben bij jullie?
- Wat is service en waarvoor moet ik betalen?
Wat je zeker niet moet vragen!
Vraag niet om de prijs van “gewoon een simpele website”. Die bestaan namelijk niet! Ook eenvoudig ogende website heeft vaak een uitgebreide onderliggende techniek en goed doordachte visualisaties.
Succes met vragen en heb je een vraag over deze blog of je website? Dan mag je me dat natuurlijk ook vragen!