Aanvankelijk wilde ik aandacht besteden aan een nieuwe wet die de positie van webwinkel eigenaren niet makkelijker maakt. Het betreft het retourrecht of recht op bedenktijd. De zoektocht naar objectieve informatie en harde feiten bleek een flinke uitdaging. Diverse websites spreken over “de nieuwe wet”, maar waar staat die wet eigenlijk? Ik neem je graag mee op mijn reis naar de spelonken van de Nederlandse wetgeving.

Waarom krijgt een online koper bedenktijd?

Voor een consument is het in een normale winkel mogelijk een demonstratie te krijgen of het product vast te houden. Via internet kan dat niet. Daarom krijgt een koper gegarandeerd en onvoorwaardelijk “het recht van retour” om binnen 14 kalenderdagen na ontvangst alles terug te sturen.

De wet, die vanaf 13 juni 2014 geldig is, verplicht om ongeacht de reden het volledige aankoopbedrag (inclusief verzendkosten) terug te storten. Uitbetaling in cadeaubonnen is niet toegestaan.
 

Hoe moet een potentiele koper geïnformeerd worden?

De webwinkel:

  • heeft een informatieverplichting. Via algemene informatie (bijvoorbeeld een FAQ) dient de webwinkel de koper op de hoogte te stellen. De Algemene Voorwaarden mogen die niet tegenspreken.
  • krijgt eisen opgelegd aan het bestelproces. Bijvoorbeeld de expliciete vermelding dat het een “bestelling met betalingsverplichting“ betreft.
  • dient herroepingen, retouren en terugbetalingen te hebben geregeld in duidelijke procedures.

 

Leuk feitjes over Algemene Voorwaarden

In mijn zoektocht naar de regels voor webshops liep ik ook tegen de Algemene Voorwaarden aan. Veel webwinkels zoals Bol.com en Wehkamp.nl gebruiken de Algemene voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.  Lengte hiervan is ongeveer 5220 woorden. Dat zijn 12 A4tjes! FlyBlue van KLM gaat daar overheen met een totaal van 6175 woorden. Computer webshop Alternate doet daar nog een schepje bovenop met 6725 woorden in de Algemene Voorwaarden. Succes!
 

Als online koper mag je bijna alles

Klanten mogen online aangeschafte producten uit de verpakking halen en gebruiken. Wanneer zij het binnen 14 kalenderdagen onbeschadigd retourneren, dient u dat gewoon te accepteren. Bij schade mag u de kosten van de schade verrekenen met het terug te storten bedrag. Er dient een brief bij de bestelling te zitten en zo niet dan wordt de termijn drie maanden.

Uitzondering op het herroepingsrecht zijn bederfelijke waren, intieme producten, tijdschriften en loterijen. Ook uitgezonderd zijn zaken die speciaal voor de klant worden gemaakt. De webwinkel dient duidelijk te vermelden dat het herroepingsrecht is uitgesloten.
 

Een oerwoud aan juridische bla bla

Omdat ik de bron wilde vinden van het retourrecht, begon mijn zoektocht op http://wetten.overheid.nl/zoeken. De eerste zoekopdrachten over “herroepingsrecht” en “retourrecht” leverden niets meer op dan een melding: “Op basis van uw zoekvraag zijn geen regelingen gevonden”. Lekker handig!

Dan maar Googelen. Na enige tijd zoeken en klikken kwam ik uit op een pagina die 6 niveau’s diep was verstopt: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/Boek6/Titel5/Afdeling2b/Paragraaf3/Artikel230m/geldigheidsdatum_12-06-2014. Daar werd ik geconfronteerd met “heldere teksten” zoals: "ingeval de consument zijn recht van ontbinding uitoefent nadat hij een verzoek overeenkomstig artikel 230t lid 3 of artikel 230v lid 8 heeft gedaan, dat de consument de handelaar diens redelijke kosten vergoedt overeenkomstig 230s lid 4". Het vreemde is dat hier geen retour-termijn is genoemd!

In Artikel 6:230m van Burgerlijk Wetboek Boek 6 staan 5 verwijzingen en uiteindelijk staat in Artikel 6:230s BW “…zendt de consument onverwijld en in ieder geval binnen veertien dagen na het uitbrengen van de in artikel 230o lid 3 bedoelde verklaring de door hem ontvangen zaken terug…”. Bingo! Ik heb de originele uitspraak gevonden.

Na deze speurtocht had ik geen zin meer om een diepzinnige blog te schrijven, maar bij deze ben je op de hoogte van je verplichting als webwinkel eigenaar. Doe er je voordeel mee.

Ps. Meneer De Wetgever, wilt u a.u.b. toepassen wat u van webwinkel-eigenaren verwacht in uw Artikel 230v, namelijk: “een duidelijke en begrijpelijke taal”. Alvast bedankt!