Veel nieuwe online ondernemers hebben een bepaald beeld bij het opstarten van een webshop. Zij openen een webshop "gewoon voor erbij" en zien wel hoe het loopt. De verwachting is dat er een shop uit de kast wordt getrokken met alle functionaliteiten als de webshop van bol.com en zalando.nl. Daarnaast wordt gedacht dat alles vanzelf gaat en de webshop "klaar is" bij oplevering. In deze blog wil ik enkele belangrijke punten bespreken bij het starten van een webshop.

1. Veel webshops werken niet "Out of the box"

Techniek staat grotendeels los van hetgeen je met een webshop wilt bereiken. Zaken als klantgerichtheid, retourzendingen, veel gestelde vragen, verkoopvoorwaarden, USP's en prijsstelling hebben niet veel met techniek te maken. Toch zijn deze punten belangrijke onderdelen van een webshop. Zorg dus dat je in de basis duidelijk hebt hoe je een webshop wilt opzetten en wat je wilt uitstralen, voordat je met de techniek aan de slag gaat.

Het bouwen van een webshop wordt vaak gezien als een doel op zich. Er wordt teveel op de techniek gefocust i.p.v. op de echt belangrijke zaken. Of je nu kiest voor een webshop via een abonnement of een webwinkel in eigen beheer aanschaft, een webshop is slechts een middel.

Elke webshop dient te worden aangepast voordat hij geschikt is voor jouw specifieke doel en doelgroep. Zaken die bijvoorbeeld moeten worden aangepast zijn:

  • De kleuren van een ontwerp
  • Gebruik van lettertypes
  • Landinstellingen en plaatselijke gebruiken (zoals het gebruik van het euro-teken)
  • Btw-berekening
  • Indeling van de startpagina
  • Banners en aanbiedingen
  • Het bestelproces

2. Webshop huren via een abonnement of webshop software kopen

Het belangrijkste verschil tussen het kopen of huren van webshop software is het hebben van volledige controle. Los van de mogelijkheden van de verschillende webshops is het een essentiële beslissing. Het gevoel van totale controle is soms moeilijk uit te leggen, je wilt het gewoon hebben!

Door het feit dat je ergens niet volledig bij kunt of dat iets niet van jezelf is, doet mensen besluiten om te kiezen voor een webshop in eigen beheer. Voor startende ondernemers kan het ook voordelig om een abonnement af te sluiten om opstartkosten te beperken. Wat de keuze ook is, een webshop moet nooit worden opgestart "om te kjken of het iets wordt". Je moet er altijd volledig voor gaan!

Drie voordelen van een webshop via een abonnement

  • Duideljke maandelijkse kosten
  • Geen eigen technisch onderhoud
  • Standaard pakket aan mogelijkheden

Drie voordelen van een webshop in eigen beheer

  • Totale controle over alle aspecten
  • Specifieke koppelingen maken met (eigen) software en website
  • Alles is in te stellen zoals je dat zelf wilt

3. Teksten en afbeeldingen in de webshop

Een uitdaging bij het vullen van een webshop is schrijven van goede productinformatie die anders is dan bij de concurrentie. Naast het ethische aspect, is het qua SEO niet verstandig om teksten van de concurrent of leverancier te kopiëren. Google herkent teksten die op meerdere website gebruikt wordt en zal dit meenemen in de beoordeling. Dit kan leiden tot een lagere ranking in de zoekresultaten.

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Een slechte afbeelding zegt ook veel, voornamelijk over de uitstraling van de online webwinkel. Op webshops kom ik nog vaak misvormde, blokkerige, wazige en kleine afbeeldingen tegen. Dit geeft aan hoe belangrijk de webshopeigenaar jou als klant vindt. Om kosten te besparen worden er van andere websites afbeeldingen gehaald (dat is sowieso verboden) of worden er "even snel een paar foto's gemaakt". Het resultaat is vaak bedroevend. Zowel in een normale winkel als een online winkel dien je er voor te zorgen dat de presentatie en de sfeer goed zijn. Je ziet je klant toch als bron van inkomsten en niet als kostenpost?!

De drie genoemde punten zijn erg basaal, maar zeker niet minder belangrijk. Neem de tijd om alles goed op orde te krijgen vraag gerust een professional om hulp. Een goede voorbereiding is het halve werk!