Het gedrag van mensen op Internet verandert continue én er zijn altijd ontwikkelingen binnen een bedrijf. Samen zorgt dat ervoor dat een website al snel niet meer actueel is. De vakantieperiode is een mooi moment om alles even onder de loep te nemen. Een niet actuele of niet werkende website staat namelijk in de top 3 ergernissen bij internetgebruikers. Dus werk aan de winkel!
1. Is je homepage nog actueel?
De homepage is vaak de eerste pagina die jouw website bezoekers te zien krijgen. Op basis van deze pagina bepalen mensen over het algemeen of ze verder klikken of direct van de website af gaan. Het is belangrijk dat de homepage:
- Duidelijk aangeeft wat je producten en/of diensten zijn (voorkom termen als “Wie zijn we” en “Onze diensten”, geef liever aan wat die diensten dan zijn)
- De voordelen voor je klanten toont.
- De bezoekers uitnodigt om verder te klikken. Laat de bezoeker niet teveel nadenken, maar vertuig hem om bepaalde informatie verder te willen lezen.
2. Afbeeldingen verkleinen
Voor een betere PageSpeed kan het goed uitpakken om afbeeldingen op je website te verkleinen. Niet het formaat, maar de bestandsgrootte. De techniek staat niet stil en het is goed mogelijk dat de huidige afbeeldingen kleiner worden qua bestandsformaat (aantal KB’s) door ze op een andere manier op te slaan. Google hecht hier de afgelopen tijd steeds meer waarde aan.
3. Controleer de rechten van afbeeldingen
We hebben we al vaker aangegeven, maar toch zien we dat ondernemers nog altijd boetes krijgen van honderden, zoniet duizenden, euro’s voor het gebruik van afbeeldingen die ze van internet hebben gehaald. Haal dus onmiddellijk afbeeldingen van je website die niet van jezelf zijn of waarvan je niet weet waar ze vandaan komen.
4. Google Tag Manager gebruiken
Het gebruik van Google producten is momenteel niet meer weg te denken. Op en rond websites worden steeds meer zaken gekoppeld aan Google. Tot voor kort moest voor elke aanvulling een stukje code op je website worden geplaatst. Bijvoorbeeld voor:
- Google Analytics
- Google Adwords conversie
- Google plus verificatie
- Google Webmaster tools
Google heeft, nu de Google Tag Manager geïntroduceerd is, al deze losse stukjes code niet meer nodig zijn. Door het plaatsen van een nieuw blokje met Google Tag Manager code worden alle andere codes overbodig. De rest wordt daarna via je Google-account geregeld.
5. Stylesheets combineren
Websites maken gebruik van stylesheets (CSS). Vanwege de PageSpeed is het verstandig om het aantal stylesheets te beperken, omdat de internetbrowser steeds contact moet maken met de webserver. In het algemeen geldt: hoe minder contactaanvragen, hoe sneller de website.
6. Links nalopen en technieken testen
Ook al vermoed je dat je website werkt, is het verstandig alle pagina’s na te lopen. Door veranderingen op externe websites op het aanpassen van de structuur van je eigen website, kan het voorkomen dat links niet meer werken. Test ze dus allemaal.
Door verandering van techniek (Flash, JavaScript, jQuery, Google Maps,PHP, etc.) kunnen bepaalde technieken niet meer werken. Over het algemeen melden bezoekers dat niet snel, dus loop het even na.
7. Zijn de teksten op je website nog actueel?
Voornamelijk bij startende bedrijven zie ik dat na verloop van een jaar (of twee) de visie en de missie worden bijgesteld, zonder dat dit op de website wordt doorgevoerd. Men heeft vaak lang nagedacht en gewerkt aan de teksten en is “blij hier vanaf te zijn”. Vaak is hier zelfs een betaalde tekstschrijver aan te pas gekomen. Laat dit géén reden zijn om de teksten niet aan te passen!
De hoeveelheid tijd en geld die iets gekost heeft, mag nooit een excuus zijn om de website niet aan te passen. U wilt toch geen potentiële klanten mislopen, omdat u niet juist hebt omschreven wat u momenteel doet met uw bedrijf?
Nog 3 belangrijke opschoontips!
Omdat we jouw concurrenten niet wijzer willen maken dan noodzakelijk, heb ik nog drie belangrijke tips voor je om je website op te schonen én meer tevreden bezoekers te krijgen. Vul hier je e-mailadres in en ik stuur de tips binnen 2 minuten naar je op.