In juli was het tijd om de batterij op te laden en er even tussenuit te gaan. Lekker een paar weken vakantie houden in Oostenrijk. Om mijn hoofd helemaal leeg te maken, maak ik minimaal één keer per jaar een flinke bergwandeling. Dit jaar was dat de Pihapper. Hoogte: 2513 meter. Uiteindelijk ben ik 10 uur onderweg geweest en heb ik veel kunnen nadenken. Daarom geen korte blog deze keer.

Tijdens het lopen viel me iets op dat ik niet eerder ingezien had. Elk hoogteniveau heeft zijn eigen uitdaging! Toen ik daar over ging nadenken, leek elk hoogteniveau parallel te lopen met diverse niveaus van internet marketing. Dit heeft mijn blik veranderd en ik kan een online marketing traject nu beter uitleggen aan ondernemers die nog “aan de voet van de berg staan”. Dat helpt enorm bij de begeleiding en het managen van verwachtingen.
 

Voorbereiding

Een paar dagen voor mijn tocht heb ik een stafkaart (gedetailleerde landkaart) gekocht en een speciale app gedownload om met GPS te navigeren in de Alpen. Ik heb de route enkele malen in gedachten doorgenomen en wat “land marks” vastgesteld. Het weer goed in de gaten gehouden en op een zonnige ochtend besloten om te vertrekken. Alles gedubbelcheckt zoals water, eten, regenkleding, droog shirt, zakmes, batterij van mijn telefoon, ehbo-tasje en natuurlijk een Milka reep voor extra energie. Mijn doel was helder: naar de top van de Pihapper lopen.

Met online marketing is die voorbereiding ook belangrijk. Een goede voorbereiding is het halve werk. Je doel moet helder zijn en de route er naartoe moet goed uitgestippeld zijn. Te vaak wordt deze stap onderschat. Voorkom teleurstelling en begin bijvoorbeeld met het downloaden van een Social Media Plandocx

Vanuit het appartement was het een paar kilometer tot aan de voet van de berg. Goed om de spieren los te lopen. Doe dat ook met online marketing. Lees er over op internet en boeken, voordat je er blindelings aan begint. Dat zorgt ervoor dat je motivatie niet inzakt na de eerste paar weken.
 

Stieren en dazen

Al snel kreeg ik te maken met een uitdaging. Op een heel smal pad door een weiland vol dazen stond een kleine stier die niet van plan was opzij te gaan. Rustig op hem aflopend dacht ik dat ik er wel voorbij kon. Na een stevige kopstoot was ik een illusie armer. Dan maar achterstevoren tegen zijn kop leunen om links of rechts er omheen te draaien als hij zich bewoog. Ook dat hij snel door. Terwijl ik druk bezig was dazen van me af te slaan besloot ik van het pad af te stappen en een meter of tien door de frambozenstruiken te lopen. Even doorbijten, maar ik was de verwarde stier voorbij. Yes! Die blijdschap verdween snel omdat hij op me afgelopen kwam. Ondanks dat de helling zo’n 20% was, toch maar een pasje harder gaan lopen. Helaas deed de stier dat ook.

Buiten adem zag ik dat ik nog zo’n 50 meter moest lopen tot een afzetting met prikkeldraad. Ik besloot te gaan rennen… en dat besloot de stier ook te doen. Ik besefte dat ik weinig kans had en iets anders moest bedenken. Gelukkig lag er een stapeltje afgezaagde takken. In een snelle greep pakte ik een lange tak. Die richtte ik met gestrekte arm naar de stierrenkop waardoor hij op afstand bleef. Het was geen mooie gladde tak, maar hij voldeed perfect om het gevaar(te) op afstand te houden. Na een paar sprintjes met de tak achter me redde ik het tot het prikkeldraad. Hevig hijgend was ik het weiland uit. Pas toen zag ik dat er nog een stier in het weiland stond.

Bijzonder frustrerend dat ik niet even op adem kon komen, omdat de dazen af en aan bleven vliegen. Tegen mijn karakter in, dacht even aan opgeven. Een tegemoet komende loper vertelde me dat het verder naar boven beter zou worden. Dat gaf me moed! Blik op oneindig en lopen maar.

Hetzelfde zie ik vaak bij mensen die met internet marketing en social media starten. Al vrij vroeg in het traject wordt het zwaar en worden ze eenvoudig van hun pad geduwd. Blogs worden matig gelezen en het aantal Facebook- en Twitter-volgers blijft steken. Het enthousiasme loopt terug en de frustratie stijgt. De kunst is om te blijven nadenken en alternatieven te zoeken. Stoppen en het slechtste wat je kunt doen en zorgt lang voor een bittere nasmaak. Praat met mensen om je heen om nieuwe energie te krijgen.
 

Mieren

Vanaf zo’n 1100 meter hoogte liep ik het bos in. De dazen waren weg; even snel drinken en rusten. Met grote verbazing zag ik dat er binnen een paar tellen grote mieren op mijn rugzak en bergschoenen liepen. Op zich kunnen ze geen kwaad, maar het geeft een onprettig gevoel. Duizenden mieren krioelden op de grond. Snel verder dan maar. Het werd er niet beter op en een uur lang heb miljoenen mieren voorbij zien komen. Ongelooflijk! Ik paste mijn loopritme aan om minder vermoeid te raken en nam af en toe hele korte drinkpauzes, maar bleef continue  in beweging.
Als het dichte bos af en toe een open stuk had, werd ik beloond met een fantastisch uitzicht op de dorpen in het dal. Het gebrek aan rust frustreerde me, maar het uitzicht maakte dat meteen weer goed en werkte motiverend om verder te lopen.

Wanneer onze klanten enige maanden bezig zijn met online marketing, zie ik dezelfde reactie. Iedereen is druk bezig met bloggen, posten, pinnen, tweeten, nieuwsberichten schrijven en analyseren. Het is allemaal naast “het gewone werk”. De eerste resultaten van alle inspanningen worden  zichtbaar in Google, maar bij de een rustpauze wordt je je behaalde resultaten meteen overschaduwd door websites van de concurrenten. In deze fase is het van enorm belang de moed niet op te geven ondanks dat je inspanningen niet altijd effectief lijken te zijn.

Door het afzien op de berg, kan ik me weer beter verplaatsen in de frustratie van mijn klanten. Dat helpt me bij het adviseren en motiveren om door deze lastige fase te raken.
 

Zwaar steil stuk

Op zo’n 1450 meter hoogte werden het aantal mieren drastisch minder en kon ik mijn tempo veranderen. Meer pauzes om te drinken, wat te eten en te rusten. De hellingen werden daarentegen steiler. Sommige stukken waren meer dan 40% omhoog. Ik legde weinig echte afstand af, maar steeg heel snel. Het kostte me veel energie, maar door niet te haasten, hield ik het goed vol. Ik merkte dat ik elke 50 meter echt even moest pauzeren. Ik voelde me daar bijna schuldig over, maar terugdenkend aan de uitgestippelde route, wist ik dat ik nog een paar honderd meter moest klimmen tot het eerste plateau. Ik bleef mezelf continue voorhouden niet te hard te willen lopen.

Na een uur klimmen door het dichte bos, zat ik er even doorheen. Mijn hartslag was continue boven de 160. Ik was kapot en realiseerde dat ik de top van de Pihapper niet zou halen. Ik besloot mijn verwachtingen bij te stellen en mijn doel te laten voor wat het was. Ik was gewoon te moe!

Na dik drie uur lopen, liep ik het dichte bos uit. Ik had de boomgrens bereikt en kwam ik aan op het eerste plateau op zo’n 1840 meter hoogte. In de verte zag ik een houten kruis dat de top van deze berg (Platte) symboliseerde. Dat zorgde voor een enorme ontlading en blijdschap. Ik was letterlijk én figuurlijk de eerste hobbel over!

 

Weinig lucht

Tijdens mijn uitgebreide lunch (van 15 minuten) zag ik de top van de Pihapper en kreeg enorm veel zin om daar toch naartoe te lopen. Ik realiseerde me dat het niet kunnen zien van de top (door alle bomen) mijn motivatie was gedaald. Nu ik mijn doel weer helder voor ogen had, kon ik weer letterlijk zien wat ik wilde bereiken. Ik besloot verder omhoog te lopen!

Op ongeveer 2100 meter hoogte, merkte ik dat de lucht ijler begon te worden en begon sneller te ademen. Ondanks de schitterende uitzichten, werd het voornamelijk een “strijd” met mezelf. Ik had alle narigheden achter me gelaten, maar kon niet vrijuit doorlopen. De afgronden werden steiler waardoor ik me beter moest gaan concentreren. Zeker toen ik een stuk door de sneeuw moest. Geen stieren, dazen of mieren meer, maar wel het gevaar om onderuit te gaan. De stok die ik voor de stier had gebruikt, kwam hier goed van pas.

Ik besefte me dat dat ook iets is wat ik bij klanten en ons eigen bedrijf zie. Wanneer je eenmaal een goed in Google scoort, is het belang groot dat dat zo blijft. Je hebt veel concurrentie achter je gelaten, maar dient nu goed gefocust te blijven werken. Een goed marketingplan helpt hier enorm bij. Het doel moet zichtbaar blijven! Het is niet erg om je verwachtingen bij te stellen en misschien een ander tempo aan te nemen, maar het doel moet helder zijn.
 

Doorzetten!

Achter de bergen kwamen andere, nog hogere, besneeuwde bergen tevoorschijn. Een fantastisch uitzicht in een zee van stilte. Het enige dat de pret drukte waren de enorme regenbuien die ik in de verte zag aankomen. Ondanks dat, liep ik verder.
Uiteindelijk belandde ik om 14:00 uur ’s middags op 2456 meter hoogte. Ik was dicht bij mijn doel, maar besloot niet verder te gaan. De laatste 60 meter in hoogte waren op dat moment niet de moeite waard om over een hele small rotsachtige bergkam te lopen. Daarna volgde nog een stuk met een stijging van zo’n 60%. Daar was ik niet goed op uitgerust en koos om verstandig te zijn in plaats van (te) ambitieus.

Ik had mijn top bereikt en heb enorm zitten genieten van het uitzicht. Na een snelle boterham en een fles water vlug mijn regenjas aangetrokken. Het kwam met bakken uit de hemel! De tocht naar beneden was glad en gevaarlijk, maar ik ben zonder kleerscheuren beneden gekomen. Na 10 uur lopen en klimmen was ik erg moe maar voldaan. Ik ben al aan het nadenken over het beklimmen van de volgende berg die ik heb zien liggen toen ik op mijn hoogste punt stond.

Hetgeen ik geleerd heb, is het blijven focussen op een zichtbaar doel. Blijf werken aan de plannen die je aan het begin van het jaar hebt gemaakt. Gedurende het jaar komt er veel op je af, maar blijf je doel helder houden. Dus: plannen uit de kast halen en back to business! Ik sta weer met beide benen op de grond en kan je begeleiden bij het omhoog klimmen in Google.
 

Pihapper model™

Om mijn gedachten te visualiseren, heb ik een model gemaakt met de verschillende niveaus van online marketing. Ik heb dit het Pihapper model™ genoemd.

Pihapper model van R2H voor online marketing

Pihapper model™

Over een tijdje zal ik een online test maken, zodat je zelf kunt testen op welk niveau jij zit. Schrijf je linksbovenaan deze pagina in op onze nieuwsbrief, zodat ik je op de hoogte kan houden.