Als nieuwe Joomla! gebruiker komt er veel op je of. De teksten en beeldmateriaal voor je nieuwe site zijn netjes bij de webbouwer aangeleverd en hij bouwt de site. Kort daarna gaat de site live. Ineens ben je in het bezit van een website met een krachtig CMS pakket (Content Management Systeem) met een gruwelijke berg aan functionaliteiten en opties. Schoorvoetend begin je met het aanpassen van de teksten en voeg je een foto toe, maar al snel loop je tegen problemen aan. Hoe kan ik de nieuwsbriefmodule alleen op de startpagina tonen? Hoe plaats ik meerdere artikelen onder elkaar in een blog-layout? Kan ik ook een fotogalerij invoegen? Waarom krijg ik een 404-pagina? Dit zijn zomaar een paar vragen die de afgelopen tijd aan mij zijn gesteld.

Hoe kan ik antwoord vinden op mijn Joomla vragen?

Het begint natuurlijk met het volgen van een cursus of het lezen van een boek. Bij R2H voorzien wij in ieder geval in een introcuctiecursus en een beginnershandleiding. Toch is een cursus geen garantie dat je direct volledig met het CMS aan de slag kunt. Het biedt een basis en zorgt voor bewustwording. Het maakt de eerste stappen een stuk eenvoudiger, maar Joomla heeft veel functionaliteiten. Ook met deze basiskennis zullen er nog steeds heel veel vragen blijven ontstaan.

Joomla! is open source software. Een leuke bijkomstigheid van open source projecten, is dat er ook heel veel tijd wordt gestoken in het schrijven van tutorials, handleidingen en andere vormen van documentatie. Zowel door de makers van de software als ook de gebruikers.
 

De hulpbronnen

Wanneer je tegen vragen of problemen aanloopt, zijn er verschillende manieren om aan een antwoord te komen.

  • De Joomla Help functie
    In het controlepaneel van Joomla is in het menu aan de bovenkant een help-knop aanwezig. Vaak is dit een functie die over het hoofd wordt gezien. Een klein nadeeltje is dat deze documentatie voor het grootste deel in het Engels is.

  • Google
    Wanneer je je vraag simpel invoert in Google, zullen er ongetwijfeld blogs of andere bronnen opduiken welke een oplossing bieden voor je vraag.

  • Joomla forums
    Wanneer Google geen oplossing biedt, kun je overgaan tot het stellen van een vraag op een Joomla forum. Op deze forums zijn vaak honderden Joomla gebruikers, specialisten en developers aanwezig. Deze zijn meestal meer dan bereidwillig je te helpen met je vragen. Als je de voorkeur geeft aan een website, kijk dan eens op http://www.joomlacommunity.eu. Dit is een van de beste Nederlandse Joomla! websites. Geef je de voorkeur aan Engels, plaats dan een post op het Originele Joomla! forum: http://forum.joomla.org/.
     

Hoe stel je een goede vraag?

Er zijn genoeg mensen die je kunnen en willen helpen. De motivatie om dit te doen wordt groter naarmate je je probleem beter omschrijft. Problemen als "Mijn website loopt vast, wat nu?" en "Ik heb iets geinstalleerd en nu heb ik geen homepage meer" zijn lastig op te lossen. Wat erg belangrijk is, is dat je tenminste het volgende goed omschrijft:

  • Versie van Joomla! (De Joomla-versie kun je vinden rechts onderin in de grijze balk.)
  • Versie van de extensies die je gebruikt (als je daar een vraag over hebt)
  • De letterlijke foutmelding.
  • Vertel puntsgewijs wat je zelf al ondernomen hebt.
  • Omschrijf wat je gedaan hebt voordat het probleem ontstond.
  • Maak eventueel een screenshot van de melding of je instellingen. (Soms zie je gewoon iets over het hoofd.)
     

Conclusie

Mijn ervaring is dat bijna alle problemen en vragen worden opgelost als je op een Joomla! forum een vraag (forumpost) plaatst.Het is belangrijk om eerlijk te zijn, want alle informatie draagt bij aan het vinden van een oplossing. Voel je dus niet dom of bezwaard bij het stellen van een vraag. Als tip wil ik meegeven dat je goed moet kijken naar foutmeldingen. Hier zitten heel vaak aanwijzingen in waar het mis gaat. Of zoals ik altijd zeg: Le-zen!