Uit onderzoek blijkt dat veel startende bedrijven niet voldoende nadenken over de vraag: "Waarom zou een potentiële klant voor ons moeten kiezen?". Het makkelijkste antwoord op deze vraag lijkt: "Ik ben goedkoper dan mijn concurrent", of "Ik heb een goede prijs/kwaliteitsverhouding". De vraag is alleen: zijn klanten altijd op zoek naar de goedkoopste? De marketingmix bestaat uit meer elementen dan alleen prijs. Een goede branding is van essentieel belang.
Met branding je creëer een gevoel bij je merk, product en/of bedrijf. Het gaat niet louter om het vertellen van de product kenmerken, maar om een gevoel waar je (potentiële) klanten zich mee kunnen identificeren.
Tip 1 | Leg vast welke maatschappelijke visie je bedrijf heeft
Vraag aan een bedrijf wat hun visie is en je zult vaak horen dat ze graag:
- veel klanten willen hebben
- grote orders willen binnenhalen
- veel omzet willen boeken
- een groter bedrijfspand willen
Echter gaat het niet om jezelf noch om het bedrijf. Het gaat om je klant! Wat doet jouw bedrijf om dat verschil te maken voor je potentiële klanten?
Zo kiest een dokter voor zijn vak, omdat hij zoveel mogelijk levens wil redden en niet (alleen) omdat hij een goed salaris wil hebben. Eén van onze klanten, Hart For Her, is een sportschool alleen voor vrouwen. Zij hebben niet de visie: "Wij willen binnen 10 jaar heel Nederland hebben veroverd", maar kort samengevat: "Wij willen vrouwen sterker maken dan ze al zijn!".
Tip 2 | Kies een thema dat bij de visie past
Als je een mooie maatschappelijke visie hebt, dan kan je gaan nadenken over het thema dat je in alle communicatie-uitingen kunt doorvoeren. Een mooi voorbeeld hiervan is KS Printing. Dit bedrijf realiseert zich heel goed dat alle klanten anders zijn en dat elke klant ander drukwerk wil hebben. De visie van KS Printing is dan ook dat alle aanvragen voor digitaal printwerk te kunnen behandelen. Geen printwerk is hen te gek. Het thema dat hierbij gekozen is, is dan ook Verfrissend Anders.
Tip 3 | Trek je visie en thema door in de communicatie
Bij het gekozen thema ga je na of de huisstijl er bij past, let dan op de kleuren en teksten die je gebruikt. Controleer vervolgens alle flyers, advertenties, de website en social media. Een social medium als Facebook is een uitstekend medium voor branding.
Tip 4 | Wees consistent in al je communicatie uitingen
Als je begint met communicatie, doe het dan goed! Begin niet alleen een Facebook pagina vanuit dat thema, maar pas alles aan. Zo is het ook belangrijk dat de inrichting van het pand past bij de visie, het thema en de huisstijl. En daar blijft het niet bij; kijk ook goed naar jezelf. Als je een bedrijf hebt dat zich focust op maatschappelijk verantwoorde mensen, controleer dan ook goed dat je geen schoenen aan hebt die zijn gemaakt door bedrijf met kinderarbeid.
Tip 5 | Instrueer je personeel (en familie en vrienden)
Als je besluit om een nieuwe strategie te gaan voeren, instrueer dan ook je personeel. Als je het thema "Enjoy Life" hebt, zit je er niet op te wachten dat je personeel chagrijnig achter de balie de klanten te woord staat. Dit is een heel duidelijk voorbeeld, maar als je "Verfrissend anders" als thema hebt, dan wil je dat ook jouw personeel net even iets extra's of verrassends doet voor de klanten.
Iets anders dat vaak vergeten wordt zijn de familie en vrienden. Zij vertellen ongetwijfeld regelmatig over je. Als iemand aan je vader vraagt "Wat doet je zoon voor werk?". Dan antwoord vader heel trots "Hij verkoopt schoenen!", maar in werkelijkheid doe je meer dan dat. Je verkoopt schoenen, maar bent gespecialiseerd in ergonomische schoenen. Je kijk eerst hoe iemand loopt, vervolgens wordt er een mooie afdruk van de voet gemaakt en tenslotte kom je met een advies met een vijftal mooie schoenen. Tussendoor krijgt de klant een kopje koffie, maak je een gezellig praatje en maak je de klant blij met zijn nieuwe schoenen!
Aan de slag met Branding
Dit lijkt allemaal heel eenvoudig, maar dat is het niet. Er kunnen dagenlange brainstormsessies worden gehouden, of zelfs een uitgebreid klanten onderzoek, om er achter te komen wat nu het beste bij jou past. Wees niet bang om met branding te gaan werken. Een thema waar de klanten zich mee kunnen identificeren filtert heel goed de doelgroep uit de massa.
Wil jij ook eens sparren met iemand over jouw branding?