We zijn net een beetje gewend aan de Timeline van Facebook en dan kondigt Facebook weer een nieuwe make-over aan. Volgens Facebook gaat de nieuwe timeline van warboel naar heldere, mooie verhalen. De nieuwe Timeline wordt strakker, simplistischer en visueler. Facebook moet meer op een krant gaan lijken in plaats van een prikbord vol data.

De nieuwe layout van Facebook kan voordelen hebben, maar er wordt ook gespeculeerd dat het voor bedrijven lastiger wordt om een Like binnen te halen op hun fanpage zonder advertenties. Voor Marketeers zijn een aantal punten van belang:

Facebook afbeeldingen

Afbeeldingen worden groter weergegeven dan voorheen: 600x600 pixels i.p.v. 403x403 pixels. Afbeeldingen waren al belangrijk voor bedrijfspagina's om de aandacht te krijgen, maar nu worden ze dus nog belangrijker.

voordeel-nieuwe-facebookVoordelen voor Bedrijfspagina's (Fanpage):

  • Je valt beter op als bedrijfspagina door de grote Facebook afbeeldingen.
  • Je kan nog meer laten zien van het bedrijf, zorg dus voor goede kwaliteit foto's.
  • Facebook wordt een nog beter middel voor branding en visual story telling.

nadeel-nieuwe-facebookNadelen voor Bedrijfspagina's:

  • Door grotere afbeeldingen verdwijn je sneller uit het beeld.
  • Je moet goed over afbeeldingen nadenken; een "foute"of "slechte" foto valt nu nog meer op.
     

De omslagfoto

Als iemand je pagina leuk vindt, zien anderen op hun Timeline ook de omslagfoto van jouw pagina.

voordeel-nieuwe-facebookVoordelen voor Bedrijfspagina's:

nadeel-nieuwe-facebookNadelen voor Bedrijfspagina's:

  • Een nietszeggende omslagfoto of een omslagfoto met reclame zal je pagina niet ten goede komen.
     

Trending topics

Net als bij Twitter zal ook Facebook zich bezig gaan houden met trending topics. Deze trending topics komen terug in het nieuwsoverzicht als een soort miniatuurweergave carrousel.

voordeel-nieuwe-facebookVoordelen voor Bedrijfspagina's:

  • Door een bericht te plaatsen over een onderwerp dat al trending is, is de kans groter dat het terug komt op de tijdlijn van anderen.
  • Je leert creatief te zijn met de trending onderwerpen combineren met jouw diensten en producten. (Wie heeft er namelijk nog niet nagedacht hoe ze kunnen inspelen op bijvoorbeeld de troonwisseling?)

nadeel-nieuwe-facebookNadelen voor Bedrijfspagina's:

  • Je loopt het gevaar mee te gaan in deze onderwerpen terwijl het niets meer met jouw bedrijfspagina te maken heeft.
  • Daarnaast kan je met een goede creatieve campagne misschien zelf ook wel trending topic worden.
     

Subfeeds

Je kan jouw nieuwsberichten opdelen in subcategorieën, zoals Meest recent, Alle vrienden, Foto's, Muziek, Volgend, Games en Groepen. Voor bedrijven heeft dit geen speciale voordelen, echter wel enkele nadelen.

nadeel-nieuwe-facebookNadelen voor een Bedrijfspagina:

  • Als jouw volgers hun nieuws hebben gecategoriseerd op "alleen vrienden", dan komen jouw statusupdates niet meer terug op hun nieuwsberichten. Dit is alleen als de volgers de nieuwsberichten hebben gecategoriseerd op "Meest recent", "Foto's" of "Volgend".

 

Conclusie van de veranderingen op Facebook

Het is nu nog niet te zeggen of het een goede stap vooruit is, of juist een stap achteruit. Wat in ieder geval wel opvalt, is dat de lay-out steeds meer gaat lijken op Google+. Wees voorbereid op deze komende wijzigingen en begin met met het laten aansluiten van je afbeeldingen op dit nieuwe overzicht van Facebook. Wil je jezelf alvast aanmelden als deze nieuwe layout uit is, dan kan dat op Facebook.