Pinterest is de snelst groeiendesociale medium van 2013. Wereldwijd groeide het medium in één jaar met 25 miljoen gebruikers. In Nederland zijn er momenteel 530.000 gebruikers. Dat het medium een toekomst gaat bieden voor bedrijven is duidelijk, maar er zijn nog weinig Nederlandse bedrijven die er iets mee doen. Er liggen dus kansen, maar hoe begin je een Pinterest bedrijfspagina en wat zou je er als bedrijf mee kunnen doen?
Wat is Pinterest?
Pinterest is een medium waar je allerlei afbeeldingen, filmpjes, presentaties en infographics met elkaar kunt delen. Op deze manier kun je op de hoogte blijven en je volgers op de hoogte houden. Voor bedrijven is dit een goede ondersteuning van de "visual storytelling".
Hoe begin je een Pinterest bedrijfspagina?
Je kunt heel eenvoudig een bedrijfspagina aanmaken op Pinterest. Alle stappen over het aanmaken van een pagina worden duidelijk uitgelegd.
Wat plaats je op je Pinterest boards?
Voordat je een Pinterest pagina aanmaakt moet je jezelf afvragen of jouw doelgroep zich op Pinterest bevindt, maar ook of jouw product zich leent voor Pinterest. Pinterest is niet alleen voor creatieve bedrijven die kunstwerken maken, dat fotograferen of die schilderen.
Enkele leuke voorbeelden voor bedrijven waarbij je niet aan Pinterest zou denken:
- Een bouwmarkt zou foto's kunnen plaatsen met handige klustips. Hoe zet je nou zo'n mooie koof om een verwarmingselement heen? Wat zijn leuke tips om een lelijk plek op het plafond weg te werken etc.
- Een kledingwinkel kan leuke matchende kleding tonen, mode tips en accessoire tips
- Een bedrijf in gietvloeren zoals MALVA Gietvloeren zouden hun mooie gietvloeren kunstwerken kunnen plaatsen op Pinterest.
- Een sportschool kan leuke oefeningen op Pinterest plaatsen.
Je hoeft deze afbeeldingen niet iedere keer zelf te maken, je kan ook afbeeldingen van anderen delen, maar ook op het internet staan afbeeldingen die je kan en mag gebruiken (lees eerst wanneer je afbeeldingen van het Internet voor Social Media mag gebruiken).
Maar je kan ook leuke infographics, grafieken, filmpjes en lijsten met tips plaatsen. Daarmee wordt het ook interessant om te gebruiken voor een accountantskantoor, marketing advies bureau etc.
Je kan op Pinterest dezelfde tekens gebruiken als op Twitter, gebruik dus een # om het onderwerp van je pin aan te geven en een @ teken om aan iemand te refereren in een bericht.
Wat levert Pinterest je op?
Dat zal van heel veel factoren afhankelijk zijn, onder andere van de doelgroep, hoe actief je zelf bent, hoe aantrekkelijk de content is die je op Pinterest plaatst en zo zijn er nog meer factoren. Wel kan je met Pinterest Web Analytics in de gaten houden hoe goed je bezig bent, wat de populaire berichten waren en wat de mindere berichten waren. Hier leer je van en dit helpt je iedere keer weer verbeteren.
Mocht je tips en advies willen inwinnen over Pinterest, neem dan contact op met Richard van Tilborg.