De deel, like en win acties zijn een veel besproken onderwerp in het land van internetmarketing. Het is een manier om snel en gemakkelijk aan volgers te komen, echter moet je jezelf afvragen of je hiermee daadwerkelijk bereikt wat je wilt bereiken?
2 Redenen om WEL een Like & Win actie op te starten
- Je kan in een korte tijd veel nieuwe volgers krijgen
- Jouw naam wordt door het delen heel veel getoond
Wat is dan het probleem met deze Facebook acties?
Wat heel veel mensen (en tot onze grote schrik zelfs veel "Internet Marketeers") niet weten is dat deze acties tegen de regels zijn van Facebook. Een letterlijke quote uit de Voorwaarden voor Facebookpagina's:
"Het is niet toegestaan registratie of deelneming af te laten hangen van actie van de gebruiker met behulp van andere Facebook-functies dan het leuk vinden van een pagina, het inchecken bij een pagina of het maken van een connectie met je toepassing. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan registratie of deelneming af te laten hangen van het leuk vinden van een prikbordbericht of van het reageren op of uploaden van een foto op een prikbord."
Wat zijn de gevolgen als je tegen de Facebook voorwaarden in gaat?
Helaas leeft Facebook zijn eigen regels niet consequent na, maar een gevolg kan zijn dat de volledige bedrijfpagina geblokkeerd wordt. Er zijn hier wel voorbeelden van bekend.
Als de kans dat Facebook je straft zo klein is, waarom zouden we geen Like en Win acties meer doen?
In de introductietekst stond de vraag aangegeven "Bereik je er ook mee wat je wilt bereiken?" Waarom zou je 1.000 of meer vind-ik-leuks willen hebben? Wat ga je vervolgens met deze volgers doen? En wat kunnen ze voor jou betekenen?
6 Redenen om NIET een Like & Win actie op te starten
- Het is tegen de regels van Facebook en dus een kans om de bedrijfspagina kwijt te raken.
- De nieuwe volgers hebben alleen interesse in jouw winactie en niet in jouw dienst, product of bedrijf. De kans is groot dat een groot deel van de volgers ook snel weer verdwijnen en dat heeft weer een negatief effect op jouw Edgerank*.
- De irritatie ten aanzien van Like & Win acties zijn bij veel mensen hoog en deze mensen rapporteren dergelijke acties ook regelmatig als spam. Dat heeft dus weer een negatief effect op jouw Edgerank.
- Mensen komen niets over je product of bedrijf te weten en krijgen dus ook geen affiniteit met wat je doet.
- Met een Like en Win actie is er geen interactie en waardering.
- Het is in strijd met de wet op kansspelen.
Wat moet je dus wel doen?
Er zijn nog zoveel mogelijkheden, wees creatief, blijf jezelf en houd je doelen in de gaten. Zorg ervoor dat je al je "Likes" verdient en dat men jou wil volgen. In de maand juni zullen wij op onze Facebookpagina tijdens een speciale "Social Media run" dagelijks tips plaatsen voor het verdienen van "Likes".
Meer advies nodig? Neem contact op met Richard van Tilborg, onze Internet Marketing Specialist.
* Edgerank: Het algoritme van Facebook, deze bepaalt welke berichten aan welke personen wordt getoond. Wist je dat, wanneer je een bericht plaatst op jouw Facebookpagina gemiddeld zo'n 80% van jouw volgers het bericht kan zien? Hoe meer negatieve feedback hoe meer negatieve effect op de Edgerank, dus hoe kleiner het aantal wordt.