Dat Like en Win acties tegen de regels zijn van Facebook, is nu wel duidelijk. Dat Like en Win acties in strijd zijn met de wet op Kansspelen was voor velen nog niet duidelijk.

Mijn vorige blog over de gevolgen over Like en Win acties werd heel actief gelezen en gedeeld op het internet. Om die reden heb ik besloten ook nog even de aandacht te vestigen op de wetgeving rondom Like en Win acties.
 

 Nee- nee-sticker-Facebook-win-acties
 

De trekking van de winnaar bij een Like en Win actie

Een hele belangrijke regel in de gedragscode voor promotionele kansspelen is dat de winnaar op onpartijdige wijze verkozen dient te worden. Dit moet geschieden door een notaris, gerechtsdeurwaarder, een persoon die geen direct belang heeft bij de aanbieder of een instrument zoals een computer. De zogenaamde "hoge hoed" werkt dus niet. Je kunt er dan ook van uit gaan dat bedrijven die veel deelnemers hebben niet alle namen opschrijven en deze in een hoge hoed stoppen. De meeste winnaars zullen gekozen worden op basis van de frequentie dat zij het bericht hebben gedeeld, of iemand nieuw is of omdat iemand veel vrienden heeft (en dus veel invloed heeft). Kortom niet meer op een onpartijdige wijze.

Wat kan je nu het beste doen?
Als je een actie wilt houden op Facebook kan je gebruik maken van mooie Facebook apps. Deze apps zullen onpartijdig een winnaar uitzoeken en deze zullen een deelname niet laten afhangen van een like of het delen van een actie.
 

Minderjarige op Facebook

Facebook is toegankelijk voor kinderen vanaf 13 jaar. Dit betekent dus dat er ook veel minderjarigen geconfronteerd worden met deze Like en Win acties. Volgens de gedragscode voor promotionele kansspelen dient er toestemming te worden verleend door ouders bij deelname onder de 16 jaar. Bij het gebruik van een Facebook app kan je ook een minimum leeftijd instellen, dat betekent dus dat je kinderen tot 16 jaar kunt uitsluiten.
 

Het ontbreken van transparantie binnen een Like en Win actie

Als je een kansspel houdt dan dienen er duidelijke spelvoorwaarden te zijn opgemaakt die in overeenstemming zijn met de gedragscode. Helaas ontbreekt het bij Like en Win acties bijna altijd aan spelvoorwaarden. Daarnaast dienen de naam en adres van de aanbieder duidelijk te zijn. Als je de bedrijfsinformatie bekijkt ontbreekt het zelfs daar vaak aan op Facebook-bedrijfspagina's. Dit geeft vaak ook al aan dat het geen zuivere koffie is.
 

Kansspelbelasting en de prijzen van Like en Win acties

Er worden reizen naar New York, bankstellen, scooters, iPhones, iPads en nog veel meer weggegeven bij Like en Win acties. Allemaal leuke prijzen, maar allemaal boven de € 454,- het grensbedrag voor kansspelbelasting. Als het bedrag van jouw gewonnen prijs of de aanschafwaarde van jouw gewonnen prijs daar boven ligt, dien je 29% kansspelbelasting te betalen.

Als aanbieder van het kansspel dien je het bedrag van de kansspelbelasting in te houden op de prijs, of mag je de prijs pas uitreiken als de kansspelbelasting is betaald. Doet de aanbieder dat niet, dan blijft de prijswinnaar verantwoordelijk voor de betaling van de kansspelbelasting. Er bestaat wel een uitzondering. Als er in de voorwaarden staat dat de aanbieder de kansspelbelasting betaalt.

Ongeacht wie de kansspelbelasting betaalt, de aanbieder van de prijsvraag of het kansspel blijft verantwoordelijk voor de aangifte.
 

Vallen prijsvragen ook onder kansspelen?

Ja! Alle wedstrijden waarbij de winnaar wordt bepaald door het toeval zijn kansspelen. Dat betekent dat alle bovenstaande informatie ook geldt als je een leuke foto actie of prijsvraag houdt op een Facebookapp.

Wil je toch graag meer volgers?
Er zijn nog zoveel manieren om meerder volgers te krijgen. Momenteel hebben wij zelf bijvoorbeeld een wedstijd lopen: De Social Media Race, hierin krijg je elke dag tips en trics via onze Facebookpagina. Het bedrijf dat binnen 1 maand de meeste volgers binnen haalt op zijn Facebookpagina of Twitterprofiel kan leuke inspirerende prijzen winnen waar geen kansspelbelasting over hoeft te worden afgedragen.