Regelmatig lees je in mijn blogs van alles over Social Media en SEO (Search Engine Optimization). Hoewel Internet een heel belangrijk communicatiemiddel is, blijft het goed om ook offline aandacht te besteden aan de communicatie om zodoende de online communicatie weer te stimuleren. Een Crossmediale Campagne is een goed middel om dit te bereiken.

Een crossmediale campagne bestaat uit 3 verschillende onderdelen:

  1. Owned - In eigen beheer, zoals een website, Facebook, Twitter of een maandelijkse nieuwsbrief
  2. Paid - Betaalde media, hierbij kan je denken aan Online en Offline advertenties, reclame, etc.
  3. Earned - Verdiende aandacht, zoas PR, wat mensen over je schrijven op Social Media, maar ook de mond-tot-mond reclame.

Het klinkt weer alsof het veelal online campagne voeren is, maar dat is dus niet zo. De verdiende aandacht zal vooral komen door wat je offline allemaal doet. Hierbij zal ik jullie een voorbeeld geven:

28 mei 2013 startte de 60e Avondvierdaagse van Dongen (ruim 2900 deelnemers, waarvan 2100 inschrijvingen via basisscholen). Zo'n jubileumjaar is natuurlijk iets dat gevierd moet worden. Om die reden heeft R2H besloten om dit te sponsoren (Paid). We hebben een hele mooie website gebouwd voor de Avondvierdaagse in Dongen. In ruil daarvoor mochten wij natuurlijk spandoeken ophangen en exposure geven aan onze naam.
Maar... wie kijkt daar tegenwoordig nog naar? Precies! Om die reden hebben wij naast de spandoeken ook een leuk spel voor de kinderen uitgezet. Kinderen (en ouders) moesten gedurende de eerste drie dagen op zoek gaan naar letters, cijfers en afbeeldingen van dieren. Vervolgens moesten ze hun antwoorden invoeren op onze website (Owned) en konden ze de dag daarna op onze website zien wie er had gewonnen. Mensen konden nu niet meer om R2H heen en zijn bewust met ons bezig geweest.

Crossmediale-campagne-Avondvierdaagse

De resultaten

  • Een heleboel enthousiaste kinderen (en daardoor ook ouders).
  • Er werd onderling druk over gesproken, tijdens het wandelen, thuis en op school.
  • 3 blije winnaars.
  • Er zijn 550 bezoeken geweest op onze website via de website van de Avondvierdaagse.
  • Het bereik is zo'n 930 gezinnen.
  • Extra Likes op onze Facebook-pagina.
  • In totaal bezocht dit publiek gemiddeld 3 pagina's en bleven ze gemiddeld 2,5 minuten op onze website.
  • Daarnaast zijn er mooie afbeeldingen op de verschillende Sociale Media geplaatst van de prijswinnaars met de grote cadeaubon van R2H in hun handen (earned).
  • R2H is vermeld in een leuk en positief verhaal in twee kranten.
  • R2H staat op veel foto´s, omdat we spandoeken hebben uitgedeeld aan alle scholen met daarop het logo van R2H en de Avondvierdaagse. Deze werden gedragen tijdens de lange optocht op de laatste avond.

Nu lijkt dit relatief kleinschalig, maar we willen hiermee aantonen dat niet direct het communicatiebudget van Coca-Cola met hun Friendship machine noodzakelijk is. We kunnen op deze manier laten zien dat het ook mogelijk is voor kleinere bedrijven om een leuke crossmediale campagne op te zetten.

Niet alleen Likes verdient, maar ook veel aandacht

Onze doelgroep zijn natuurlijk niet de kinderen. Kinderen zullen in de meeste gevallen ook niet naar de website gaan om de gegevens in te vullen voor de prijsvraag. De ouders zijn wél onze communicatiedoelgroep. Zij werken bij bedrijven of hebben wellicht een eigen bedrijf en op die manier komen wij bij onze marketingdoelgroep. Door op deze wijze te communiceren, verhoog je de mond-tot-mond reclame (Earned Media) en creeër je een soort olievlek. De "A" in het bekende AIDA-model is in ieder geval flink verhoogd.

Tevens hebben we in deze crossmediale campagne aan co-creatie gedaan met één van onze klanten: Babor Beauty Spa Dongen. Hier zal ik een volgende keer meer over vertellen...