Je leest het overal en krijgt het ook van veel Internet Marketeers te horen; wil je meer ruchtbaarheid geven aan jouw website, begin dan met bloggen. Maar wat is daar nu eigenlijk het nut van? En hoe moet je beginnen?
Als je gaat bloggen, zorg er dan voor dat je er goed nadenkt over hoe en wat je gaat bloggen. Want je eigen blog om zeep helpen kan heel makkelijk zijn.
Het doel van het bloggen
Er zijn verschillende redenen waarom je zou besluiten te gaan bloggen.
- Betrouwbaarheid - Je laat mensen om je heen zien dat je kennis hebt van bepaalde zaken op jouw vakgebied. Zo kan je bijvoorbeeld laten zien dat je bepaalde specialiteiten hebt. Je kan wel zeggen dat je goed bent in iets, maar laten zien dat je er goed in bent komt veel krachtiger over. (Storytelling)
- Populariteit - Als de blogs interessant en/of leuk genoeg zijn dan is de kans redelijk dat men jouw blog gaat delen op de verschillende Social Media. Je kan natuurlijk in eerste instantie zelf de aanzet geven door kenbaarheid te geven aan jouw blog via Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ en zelfs Pinterest. Mijn meest gedeelde blog: "Like en Win acties op Facebook", is maar liefst 28 keer gedeeld op Facebook, 9 keer op LinkedIn, 6 keer op Twitter en 3 keer op Google+. Dit is ook ons best bezochte blog via Social Media.
- Google (SEO) - Bloggen helpt je om een mooi plekje in Google te veroveren. Om te beginnen betekent bloggen beweging op jouw website en websites die continue in beweging zijn vindt Google erg prettig. 2 Handjes, één van onze klanten, blogt wekelijks een mooie creatieve blog. Ook bij haar viel het wekelijks bloggen wat zwaar en ze besloot, tegen ons advies in, eens in de twee weken te gaan bloggen. Dit zag je direct terug in haar statistieken, niet alleen het verkeer via Facebook en Twitter werd minder, maar ook het bezoek via Google werd minder. Nu blogt ze weer elke week en ook dit zie je terug in de resultaten.
- Long Tail* - Met bloggen word je steeds relevanter voor de zoekresultaten. Men zoekt niet meer op korte woorden als "cookies", maar ze zoeken op korte zinnen zoals: "Automatisch Cookies accepteren". Voer je in Google deze long tail in, dan zie je daar op de eerste pagina ook Richards blog staan over automatisch cookies accepteren. Deze blog is ook ons best gelezen blog door mensen die "Googlen", met ruim 1600 unieke bezoekers.
- Gewoon leuk! - Als laatste, maar zeker ook de belangrijkste, reden waarom je moet bloggen: Het is gewoon erg leuk. Eenmaal begonnen zal je merken dat het uiteindelijk vanzelf gaat.
Kan ik het bloggen ook uitbesteden?
Natuurlijk kan je het bloggen ook uitbesteden, maar de vraag is waarom? Je kent zelf jouw bedrijf en de sector het beste, dus wie kan er beter bloggen dan jij zelf? Natuurlijk is het altijd mogelijk om hulp te vragen voor het bloggen, of om jouw blogs te laten nalopen door iemand die hierin gespecialiceerd is, maar mijn advies is om zelf het meeste werk te doen.
Deze blog bevat veel algemene informatie, in één van mijn volgende blogs zal ik enkele onderwerpen verder uitdiepen.
Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen over het bloggen? Dan bestaat er altijd de mogelijkheid om contact met mij op te nemen.
* Long tail is een term voor de zoekopdracht in o.a. Google met meer dan één zoekwoord in de opdracht.