Als Facebook-paginabeheerder zal het je vast niet ontgaan zijn dat de statistieken van Facebook zijn veranderd. In deze blog leg ik uit wat het verschil is met de oude statistieken en de voor- en nadelen zijn van de nieuwe Facebook statistieken.

Wat kon je allemaal met de oude Facebook statistieken?

Om duidelijk te maken wat er is veranderd, is het goed om eerst eens te kijken naar wat je al kon zien met de oude statistieken van Facebook.
 

Overzicht

In het Facebook overzicht kon je eenvoudig en snel zien welke beweging er heeft plaatsgevonden in de afgelopen 7 dagen en ten opzichte van de week ervoor, zo kan je het volgende monitoren:

  • de "vind-ik-leuks"
  • hoeveel mensen over jouw pagina hebben "gesproken"
  • het bereik van jouw berichten
  • wat jouw berichten voor effect hebben gehad
  • welk bereik je bericht heeft gehad (organisch, viraal en betaald)
  • hoeveel betrokken gebruikers er waren (mensen die op een link klikken, het bericht weergeven, een reactie geven, maar ook de negatieve feedback, etc.)
  • hoeveel mensen erover praten (vind-ik-leuks, gedeelde berichten en reacties)
  • de viraliteit van het bericht

oude-facebook-statistieken

De statistieken van de berichten helpen je om goed te kunnen analyseren welke berichten veel interactie oproepen en de volgers dus interessant vinden. Door dit te monitoren kun je zo relevant mogelijk zijn voor jouw volgers, iets waar het allemaal om draait op Facebook.
 

Vind-ik-leuks

Onder dit tabblad kun je goed bijhouden waar alle "vind-ik-leuks" vandaan komen. Welk land, welke stad en op welke taal hun computer staat ingesteld, maar ook welke leeftijd de volgers hebben. Ook of ze man of vrouw zijn en op welke manier ze je zijn gaan volgen (via het nieuwsoverzicht, de website, op de pagina zelf of via mobiel).
 

Bereik

Bij het bereik kun je de demografische en geografische gegevens van alle bereikte personen bekijken. Maar ook met welke frequentie men op de pagina komt kijken, welke tabbladen ze allemaal bekijken, via welke weg ze op jouw pagina komen en de pagina bezoeken van een maand lang. Op die laatste kun je goed analyseren welke berichten mensen nieuwsgierig maakte naar wat je nog meer te vertellen had.
 

"Praten hierover" en Check-ins

Ook op deze 2 tabbladen kan je de demografische en geografische gegevens bekijken van deze groepen.
 

Wat is er veranderd in de statistieken?

Er zijn twee belangrijke veranderingen. Inzicht in de tijd dat je Vrienden online zijn en het soort berichten dat ze interessant vinden. Het grootste voordeel die de veranderingen hebben, is dat er eindelijk een antwoord kan worden gegeven op de vraag:

  • Wat is de beste tijd om een bericht op Facebook te posten?
  • Welke soorten berichten hebben het grootste effect?

Tot voor kort kon niemand daar een antwoord op geven, omdat niet elke Facebook-pagina dezelfde doelgroep heeft. Dit biedt enorm veel inzicht en helpt een internet marketeer betere keuzes te maken voor hun klanten.

hoe laat kun je het beste een facebook bericht posten

Wat ook een voordeel is, is dat je kunt kijken in welke verhouding jouw volgers staan tot het totaal aantal mensen op Facebook, voor wat betreft de demografische gegevens. Ook kun je de demografische gegevens vergelijken van de betrokken en/of bereikte gebruikers ten op zichte van jouw fans. De statistieken zijn met een zelf te bepalen tijdsinterval te bekijken, waarmee je goed kan vergelijken met andere periodes.

Een nadeel is dat je minder snel kunt zien welk effect bepaalde berichten hebben gehad. Om de onderverdeling van het bereik of de betrokkenheid te kunnen bekijken, moet je dit eerst aangeven in een dropdown menu naast de legenda. Naar mijn mening een onlogische plek. Aandachtspuntje voor Facebook!

Wat vind jij van de nieuwe Facebook statistieken?