Afgelopen tijd werd het aantal Like en Win acties in de Facebook tijdlijn steeds minder. Echter, Facebook kondigde onlangs aan dat deze regels worden aangepast. Facebook heeft de algemene voorwaarden voor promoties dusdanig aangepast, dat Like en Win acties niet meer tegen de regels zijn. Dit maakte Facebook 27 augustus 2013 bekend.
- Bedrijven mogen tegenwoordig vragen om een Like of een Reactie om zodoende kans te kunnen maken op een prijs.
- Je mag aan je volgers vragen om een bericht te sturen om kans te maken.
- Het aantal Likes op een reactie of foto gelden vanaf heden als een stemmingsmechanisme.
De volgende punten zijn (gelukkig) nog steeds tegen de regels van Facebook:
- Vragen of men een bericht wil delen
- Vraag of iemand zichzelf wil taggen in een afbeelding waar ze niet op staan
Bezwaren vanuit de Wet Op Kansspelen
Ondanks het besluit van Facebook zijn er nog steeds bepaalde regels vanuit de Wet Op Kansspelen waarmee de Like en Win acties in strijd zijn.
- Een belangrijke wet die wordt overtreden is dat de winnaar op onpartijdige wijze verkozen dient te worden. Dit moet geschieden door een notaris, gerechtsdeurwaarder, een persoon die geen direct belang heeft bij de aanbieder of een instrument zoals een computer. Het zal mij benieuwen of al die bedrijven ook daadwerkelijk de trekking laten doen door een notaris of een gerechtsdeurwaarder.
- Facebook is toegankelijk vanaf 13 jaar. Volgens de wet op kansspelen mag je pas mee doen vanaf 16 jaar.
- Op veel bedrijfspagina's ontbreken de adresgegevens en zijn er al helemaal geen spelvoorwaarden opgesteld die voldoen aan de richtlijnen van de gedragscode voor kansspelen.
Wil je nog eens uitgebreid doornemen waar een kansspel aan moet voldoen, lees dan: Like en Win acties in strijd met de wet op kansspelen.
Overige bezwaren tegen Like en Win acties
Een heel belangrijk bezwaar dat ik als marketeer heb tegen deze regel, is dat met dergelijke Like en Win acties de engagement verdwijnt. Facebook is (of was) een medium waarbij je de interactie aan kan gaan met jouw doelgroep. Met Like en Win acties is de vraag wat je nu precies wint met heel veel volgers die jou alleen maar willen volgen om op deze manier iets te kunnen winnen. Het zorgt voor kwantiteit, niet voor kwaliteit.
Natuurlijk waren wij ook heel benieuwd naar het effect van een Like en Win actie. Daarom hebben we dit in samenspraak met één van onze klanten uitgeprobeerd en afgezet tegen één van de beste posts van hetzelfde bedrijf. Bekijk de resultaten:
Post met Like en Win actie |
|
Post zonder Like en Win actie |
|
|
|
Hieruit kun je concluderen dat het bereik het grootst is met een Like en Win actie, maar dat de interactie met een goede post veel hoger is. Aangezien de engagement veel hoger is bij een goede post kan je er van uit gaan dat ze jou ook echt leuk vinden om wie je bent en wat je doet. Bij een Like en Win actie vinden mensen je voornamelijk leuk omdat je iets gratis weggeeft. Daarnaast ontving het bedrijf na de Like en Win actie heel veel nieuwe likes op de pagina, maar zijn er in een korte tijd ook weer een groot aantal verdwenen. Er zijn twee redenen waarom mensen verdwijnen:
- Je huidige fans die zich ergeren aan de Like en Win actie.
- Ze hebben niets gewonnen en zijn daarom weer snel klaar met je.
Het feit dat steeds meer mensen zich aan de Like en win acties ergeren is ook een probleem. Ik vermoed namelijk dat de wijzigingen in de Algemene Voorwaarden ervoor zullen zorgen dat bedrijven nog meer gaan spammen op Facebook. Het uiteindelijk resultaat zou heel goed kunnen zijn dat het aantal Facebook-gebruikers gaat afnemen en meer gebruik zullen gaan maken van andere Sociale Media. Dit laatste is interessant om in de gaten te gaan houden.
Tegenstrijdige regels van Facebook
Tenslotte geeft Facebook aan dat je bereik kleiner gaat worden vanaf heden als je vraagt naar een Like. En dat is weer tegenstrijdig in combinatie met de wijzigingen van de Algemene Voorwaarden. Mijn advies: blijf gewoon lekker bij jezelf en ga niet spammen met Like en Win acties. Streef jouw visie na en ga voor kwaliteit en interactie!