Keywordstuffing, linkfarms, spammen met een link op een forum, gastbloggen met veel keywords en weinig samenhang. Allemaal oude trucjes die vroeger ervoor zorgden dat je hoger kwam in Google. Helaas trappen "we" er nog steeds massaal in als we koud worden gebeld door een zogenaamd internet "marketing" bureau dat er wel even voor zorgt dat je op de eerste plaats in Google komt.

Google voor de gek houden, of toch jezelf?

Het klinkt natuurlijk helemaal te gek! Een eerste positie hebben op Google als men intypt: "Vakantie". Maar nu kom ik als bezoeker op de website en ik wil graag goed op de hoogte zijn van wat er allemaal in de omgeving te doen is, wat de accommodatie te bieden heeft en hoever het lopen is naar het centrum of strand. In de eerste zin die ik lees kom ik maar liefst 5 keer het woord "vakantie" tegen. De tweede zin kom ik ook weer 3 keer het woordje "vakantie" tegen en vervolgens lees ik niet meer, maar zit ik mij te ergeren aan de tekst. *Klik* en weg ben ik, op zoek naar mijn vakantie bij de nummer twee die in Google staat.

Wat ik hiermee wil zeggen: Is de website voor Google of voor je bezoeker?
 


Matt Cutts van Google

 

De bezoeker voor Google steeds belangrijker

De laatste jaren is Google er ook achter gekomen dat er een heleboel "cowboys" zijn op het vlak van internet marketing. Het doel van Google is dan ook steeds meer om zoveel mogelijk te richten op de behoeftes van de zoeker. Google is dan ook druk bezig om in de toekomst steeds meer rekening te houden met dat wat iemand zoekt. Zo zal je 's ochtends andere resultaten krijgen dan 's avonds, maar ook weer andere resultaten op je desktop dan op je smartphone. En iemand die veel sportartikelen leest, zoekt en bekijkt, zal heel andere resultaten krijgen als hij zoekt op schoenen, dan iemand die op internet alleen bezig is met make up tips, mode en trends.
 

SEO trucjes

Google is jaren terug begonnen met geven van "penalties" aan websites die Google andere pagina's lieten zien dan de bezoekers zien (cloaking), door woorden te plaatsen in de achtergrond van de site (hidden content). De volgende stap van Google was het afstraffen van websites die één of meerdere woorden overmatig gebruikten zoals het voorbeeld hierboven (keyword stuffing) of teksten overnemen van andere pagina's die goed scoren in Google (Dubbele content). Betaalde links konden worden herkend en ook pagina's met betaalde links bleven niet ongedeerd. Linkjes plaatsen op Linkfarms, linkjes met elkaar uitwisselen en nog veel meer van dat soort trucs bleven niet ongestraft door google en werden allen "beloond" met een penalty.

Er bleven niet veel trucjes meer over, men moest nu al meer moeite doen om de populariteit van de website op peil te houden. Dus ging men gastbloggen voor een linkje en overmatig op fora of blogs reageren met linkjes. Maar ook dit ziet Google tegenwoordig als spammen en ook hiermee loop je het risico op een penalty.
 

Hoe moet je dan nu nog hoog komen in Google?

Ik zal de laatste zijn die zegt dat zoekwoorden of populariteit niet meer belangrijk zijn. Echter je ziet steeds meer de verschuiving naar zo natuurlijk mogelijk. Zoekwoorden blijven hetgeen waarop je wordt gevonden of niet. Maar de tekst moet zo natuurlijk mogelijk lopen, dus niet 5 keer het woordje vakantie in één zin noemen, zelfs 5 keer in een alinea kan al veel zijn, maar als de tekst klopt dan hoef je je geen zorgen te maken.

Linkjes naar de website blijven ook belangrijk, maar Google wil natuurlijke linkjes zien. Dat betekent dat je een linkje moet verdienen omdat de tekst of afbeeldingen op jouw website interessant zijn.
 

Mijn voorspelling voor Google

Zoekresultaten zullen steeds meer moeten gaan aansluiten op de zoekopdracht. De bedrijven die op Google zullen overleven, zullen de bedrijven zijn die oprecht zijn. Internet "marketing" bedrijven die geen verstand hebben van marketing zullen in de toekomst tegen de lamp lopen. Verstand hebben van de behoefte van de klant gaat voor SEO ook steeds belangrijker worden.
Daarnaast verwacht ik dat de gebruiksvriendelijkheid van een website een nog belangrijkere rol gaat spelen op het algoritme, daarmee bedoel ik niet alleen de leesbaarheid, maar ook de interactie met de klant, de eenvoud van de navigatie op de website, maar ook de leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid op mobiel.

Ben je de dupe van een Google penalty en wil je graag eens advies met een kritisch oog, neem dan gerust contact op met Richard van Tilborg onze marketing en Google specialist.