Ons werk speelt zich heel veel af op het internet. Er komt dus heel wat informatie voorbij. Ook veel blunders! Sommigen zijn leuk, anderen gênant, maar ook blunders die geld kosten (veel geld!). Bijvoorbeeld de Adwords blunders. Om die reden hebben wij een mooie top 3 opgesteld van Adwords blunders! Heb je ook nog een leuke? Schroom niet om deze aan ons lijstje toe te voegen via de comments onderaan de pagina.
3 | Adwords is niet te meten
Het belangrijkste voordeel van online adverteren is dat je kunt meten wat het resultaat van een campagne is. Helaas zijn er nog veel bedrijven die hun Adwords campagne niet (juist) koppelen aan hun Google Analytics. Op deze manier is het lastig om te kunnen meten welk resultaat een Adwords campagne heeft.
Naast het koppelen van analytics is het verstandandig om de conversie op te nemen in Adwords (en Analytics) op deze manier kan je eenvoudig en snel meten wat de inverstering heeft opeleverd (Return On Investment)
2 | Keyword blunders
In een woonprogramma op televisie heb ik een mooie betonlook wandafwerking van Epoxy coating gezien. Helaas heb ik geen idee meer hoe het bedrijf heet, dus ik ga zoeken op Google. Wat kom ik tot mijn grote verbazing tegen? De volgende Adwords campagnes:
Ik ben echter niet op zoek naar epoxy hars om zelf mee aan de slag te gaan, zoals advertentie nummer 1. Deze advertentie sluit echter nog het meest aan op mijn zoekopdracht, maar als ik op zoek ben naar muren dan ben ik ook niet op zoek naar vloeren.
Het probleem met de bedrijven die met hun Epoxy vloeren naar voren komen, is dat ze geen gebruik maken van uitsluitingszoekwoorden. Gebruik je deze niet? Dan bestaat de kans dat jouw qualityscore zakt, maar ook dat je toch meer kliks krijgt die geld kosten en niets opleveren.
1 | Onbewust Display Campagne starten
En dan met stip op nummer 1! Het onbewust aanmaken van een Search en Display campagne. De duurste blunder die gemaakt wordt door mensen die voor het eerst een Adwords campagne opzetten en er geen verstand van hebben. Zo kwam er van de week wéér iemand bij me terecht: "Ik snap er niets van! Mijn Adwords Campagne kost mij alleen maar geld en levert mij niets op."
Bij Adwords denkt men alleen maar aan Search campagnes. Maar weinig mensen kennen de Display campagnes. Dit is dan ook het begin van de fout die de meeste mensen maken bij het aanmaken van een Adwords campagne. Als je een campagne start, staat het campagne-type standaard op: Zoek- en Display Netwerk. Dit moet je handmatig aanpassen. Doe je dit niet en ga je zelf alleen uit van een search campagne dan betaal je veel voor een niet geoptimaliseerde Display campagne. Het gevolg: veel klikken, geen conversie en hoge kosten. Dit probleem was eveens te voorkomen als een campagne regelmatig geannalyseerd wordt.
Zorg er voor dat je goed geïnformeerd bent over Adwords
Het is dus heel belangrijk dat je jezelf altijd goed inleest voordat je aan Adwords gaat beginnen. Snap je het niet? Dan kost het je minder om hulp in te schakelen dan dat je zelf wat gaat proberen.
Meer weten over Adwords? Neem gerust contact op met Richard van Tilborg.