Ruim 12 miljoen van de Nederlanders gebruikt het internet. Dat is maar liefst 70% van de Nederlandse bevolking. Met deze cijfers is het wel duidelijk dat het voor een bedrijf belangrijk is om online aanwezig te zijn.
Online aankopen stijgt elk jaar weer
In de retail gaat het steeds slechter, terwijl de online retail steeds meer stijgt. Volgens het Gfk is naast de economische crisis ook de online groei een reden dat het offline steeds slechter gaat.
Met mobiel internet is het “Effe Googlen” nog vanzelfsprekender geworden
Herken je dat? Je zit op een verjaardag en hebt het over een product, artikel of iets anders dat je ergens hebt gezien. Om je verhaal te versterken zeg je: “Wacht, ik zoek het even op!”. De telefoon komt uit je broekzak en je gaat zoeken op Google. Met ruim 8,5 miljoen smartphone bezitters in Nederland komt dit steeds vaker voor. Dit geeft wederom aan dat het belangrijk is om Internet aan je communicatie plan toe te voegen. En naast het hebben van een website, geeft dit verhaal ook aan dat het belangrijk is om bereikbaar te zijn voor mobiel internet met bijvoorbeeld een responsive website, maar ook voor Google.
Er worden steeds meer aankopen gedaan met de smartphone
De groei van het aantal smartphones heeft onder andere als resultaat dat men ook via de mobiele telefoon aankopen gaan doen. Sinds 2010 is het aantal verkopen met de mobiele telefoon, bijna 300% gestegen. Medio 2013 hebben maar liefst 2,3 miljoen Nederlanders aankopen gedaan met een mobiel of tablet.
Niet alleen van belang voor Webshops
Ook voor andere bedrijven is het belangrijk om online aanwezig te zijn met een goede strategie. Zoals al eerder genoemd in deze blog, wordt het internet vaker gebruikt om informatie op te zoeken, om anderen op jouw diensten te attenderen, of om opzoek te gaan naar een dienst. Zo werd er in de maand november maar liefst 165.000 keer naar een zorgverzekering gezocht.
Hoe moet je beginnen met Internet Marketing?
Onderzoek eerst jouw branche grondig, vervolgens kan je doelstellingen voor jouw bedrijf opstellen. Als je weet wat je graag wilt bereiken, dan kun je een online strategie uitzetten die aansluit op het huidige communicatieplan.
Er zijn veel zaken die je zelf kunt doen, die ik ook zou adviseren om vooral niet uit te besteden. Zoals bloggen, social media en het schrijven van webteksten. Er zijn echter ook zaken waar je ervaring en kennis voor moet hebben in de Internet Marketing. Denk hiervoor bijvoorbeeld aan het technische gedeelte, het redigeren van webteksten voor zoekmachine optimalisatie en zo nog een aantal zaken, maar ook voor advies.
Dus waarom is het belangrijk?
In het jaar 2013 is er voor ruim 11 miljard euro uitgegeven aan online aankopen en de bedragen groeien nog elk jaar, terwijl de offline aankopen steeds meer daalt.
Wil je graag meer weten over wat R2H voor jou kan betekenen, neem dan gerust contact met mij op.