Social Media is niet meer weg te denken uit het communicatieplan, maar hoe kun je Social Media nu efficiënt inzetten? Gewoonweg berichten op Facebook, Twitter of Pinterest plaatsen, is niet de optie. Voordat je aan de slag gaat met Social Media, moet je goed nadenken hoe je het gaat gebruiken en inzetten. Inmiddels heb ik als Internet Marketeer al heel wat Social Media pagina's gezien. Op basis van deze ervaring heb ik een vijftal strategieën voor Social Media beschreven.
Verschillende Social Media
Er zijn verschillende Social Media, ik adviseer onze klanten altijd om voor elk medium een andere strategie te gebruiken. Dit geeft een fan een reden om je zowel op Facebook als op Twitter te volgen. Ik raad dan ook altijd af om jouw tweets automatisch op Facebook te laten verschijnen en dat geldt natuurlijk ook andersom. Natuurlijk mag je op Twitter best jouw volgers attenderen dat men jou op Facebook of op Google+ moet volgen, als ze op de hoogte willen blijven van alle bedrijfsinformatie, je laatste Hangouts of andere interessante bedrijfsnieuwtjes.
Welke strategieën kun je inzetten?
Ga je je Facebook-pagina helemaal gebruiken om op de hoogte te blijven van wat jouw fans over jou denken? Of gebruik je het als extra service kanaal zoals een digitale klantenservice? Afhankelijk van de gestelde doelen kun je keuzes gaan maken uit de volgende pagina’s.
1 | Community-pagina
Je volgers op de hoogte houden van de nieuwe klanten die je bedrijf nu weer heeft binnengehaald; daar wordt niemand blij van. Met een community-pagina hebben de volgers allen hetzelfde belang. Ze willen graag meer weten over de branche, over de trends en ontwikkelingen. Ze zijn op zoek naar tips en weetjes. We hebben bijvoorbeeld bij R2H gekeken naar wat onze klanten en potentiële klanten gemeen hebben. Ze zijn bezig met hun website en willen online zichtbaar zijn. Daarom hebben ook wij gekozen om op Facebook gebruik te maken van een community-pagina. Op onze pagina vertellen we daarom van alles over webdesign trends en tips, internet marketing, social media en nog veel meer.
2 | Servicepagina
Men noemt dit ook wel de "Webcare strategie". Het gaat hierbij om het bieden van service door middel van het beantwoorden van vragen van de volgers en het geven van informatie en tips over jouw producten of diensten. Hiermee wordt niet het aanprijzen van jouw product of diensten bedoeld. Zo is het als verzekeraar heel lastig om volgers te beklijven. Om die reden moet je op zoek gaan naar creativiteit. In de zorg zijn er bijvoorbeeld veel vragen. Wat is er verzekerd? Waar moet je op letten? Wat is palliatieve zorg? Kun je bij elk ziekenhuis terecht? Etc. Om die reden heeft VGZ gekozen om hun Twitter-pagina als een service-pagina of webcare-pagina te gebruiken.
3 | Kwaliteitsprotectie-pagina
Klanten laten mee beslissen, klanten vragen wat ze van bepaalde producten vinden, vragen naar hun ideeën en nog veel meer. Kortom alles om de kwaliteit van jouw product(en) te waarborgen. Dit heeft bijvoorbeeld Lidl gedaan. Zij hebben veel positieve aandacht gekregen over de manier waarop zij met Social Media omgaan. Hoe moet je een supermarkt nou interessant maken om te gaan volgen? Nou, simpel dacht de Lidl. We vragen continue naar de mening van onze volgers. “Laat ons weten wat je van onze W5 fosfaatvrije vaatwas-tabletten vind!” “Stem mee op jouw favoriete Linessa product, op het winnende product krijg je volgende week 50% korting”. Het resultaat is heel veel interactie met de klant of fans en je weet wat er omgaat in de klant. Bekijk voor inspiratie hun Facebook-pagina.
4 | Branding-pagina
Bij Branding maak je geen gebruik van producten en diensten informatie, maar draag je de kernwaarde van het bedrijf uit. Zo zal Red Bull je nooit lastig vallen met hoe goed het energiedrankje is. Ook is er op de verschillende Social Media niets te vinden over nieuwtjes rondom het drankje. Sterker nog, als je Red Bull volgt, kom je eigenlijk helemaal niets anders te weten dan dat het drankje voor staat “Extreme!”. Op hun Pinterest-pagina vind je enkel foto’s van hun extreme sponsor projecten en inspirerende teksten.
5 | Bedrijfsinformatie-pagina
Op een bedrijfsinformatie-pagina kun je veel algemene informatie kwijt over jullie bedrijf. Wat doet het bedrijf? Welke hoogtepunten heeft het bedrijf behaald? Wat zijn de nieuwe diensten en producten? Zijn er openstaande vacatures? Wat zijn de aankomende evenementen. Etc. Heel interessant voor bedrijven waar het echt om het bedrijf gaat, zoals een theater, een beurs, maar ook voor andere bedrijven zoals een staalbewerkingsbedrijf. Ook voor consumenten goederen is een dergelijke pagina goed te gebruiken, zoals Procter & Gamble dat doet. Deze strategie is op elk medium toepasbaar. Dit is een veel gebruikte strategie op LinkedIn.
6 | Push pagina
Sommige bedrijven hechten veel waarde aan een korte termijn relatie in plaats van een langdurige. Alle aanbiedingen op de pagina plaatsen, wellicht een repin en win-actie opzetten. Dit is geen goede strategie als je een relatie wilt opbouwen met je klanten of volgers en daarom zou ik nooit voor deze strategie kiezen. Als je laag in de markt zit, kan dit wel degelijk een goede strategie zijn. Enkel en alleen aanbiedingen en acties plaatsen van jouw bedrijf. Iets dat Dr. van der Hoog doet op zijn Twitter-pagina. Regelmatig verschijnen daar aanbiedingen en acties rondom de producten van Dr. van der Hoog.
Denk goed na over de Social Media strategie
Er zijn heel veel mogelijkheden met Social Media en er is niet één juiste of één verkeerde. Zorg ervoor dat jullie strategie aansluit op wat je graag wilt uitstralen. Natuurlijk is het niet erg wanneer je voor een branding-pagina kiest, dat je af en toe een bericht plaatst over een evenement waar je bij aanwezig bent. Zorg er wel voor de je focus houdt en dat je niet gaat zweven.
Wil je graag eens brainstormen over welke strategie bij jou zou passen? Neem gerust contact met ons op!