Je hebt besloten om aan Adwords te gaan doen, maar wat is Adwords nu precies en welke termen kun je gaan tegenkomen binnen Adwords? In deze zullen we het één en ander duidelijk gaan maken. Om te beginnen is Adwords een vorm van adverteren met Google, om zo meer bezoekers naar de website te krijgen.
Op welke manieren kun je adverteren met Google?
Google Search
Met Google Search kun je bovenaan komen te staan wanneer men op de door jou gekozen woorden zoekt in Google.
Google Display
Met Google Display kun je beeld advertenties plaatsen op relevante websites waar Google een afspraak mee heeft (Adsense).
Wat is A en B testing? En wat kun je met deze informatie?
A en B testing of Google experimenten
Met A en B testing, test je twee verschillende Adwords advertenties, om zo te testen welke advertentie het beste effect heeft. Na een maand kun je vaak al conclusies trekken. Daarna wordt er gekeken of er nog meer testen uitgevoerd worden, om zo te komen tot de beste advertentie die het meeste oplevert.
Wat is een Landingspagina?
Landingspagina
Een landingspagina is een pagina waar je op terecht kunt komen om na het aanklikken van een adwords advertentie. Deze pagina is alleen te bereiken via de advertentie. Op deze manier kun je heel goed volgen wat jouw volgers precies op jouw website doen. Daarnaast kun je gebruik maken van speciale interessante aanbiedingen.
Wat is conversie?
Conversie
Conversie heb je wanneer een bezoeker een bepaald doel bereikt. Dit kan bijvoorbeeld zijn, het inschrijven op de nieuwsbrief, het downloaden van een bestand, maar ook het aankopen van een product.
Wat is het verschil tussen Opmaakkosten en Advertentiekosten?
Opmaakkosten
Opmaakkosten
De tijd die het aanmaken en onderhouden van een Adwords advertentie maken kost, noemen we opmaakkosten. Bij een Adwords campagne dient er een Landingspagina gemaakt te worden, een advertentie tekst opgemaakt worden, onderzocht worden welke woorden je kunt gebruiken, etc. Wanneer de advertentie eenmaal staat, moet deze elke maand geëvalueerd worden en aangepast worden.
Advertentiekosten
Cost per click (CPC)
De letterlijke vertaling is kosten per klik. In Adwords betaal je per klik een bepaald bedrag voor iedere klik op jouw advertentie. Wat je exact betaald per klik, is afhankelijk per zoekwoord en wordt bepaald door meerdere factoren: Wat biedt de concurrent, hoe goed past het woord bij jouw advertentie en wat ben je bereid zelf te betalen per klik.
Klikbudget / Advertentiekosten
Het klikbudget is het budget dat je maandelijks besteedt aan Google. Uit dit budget worden alle Cost per Clicks (CPC) betaald. De totale kosten van dit budget zijn de advertentiekosten.
Wat zijn zoekwoorden ?
Zoekwoorden / Keywords
Zoekwoorden zijn de woorden waarop men zoekt in Google, wanneer je deze woorden opneemt in jouw advertentie kom je dus met die woorden omhoog bij een zoekopdracht. (mits je voldoende biedt voor een zoekwoord).
Wat is Targeting?
Targetten van een advertentie
In de meeste gevallen wil je bij een campagne graag richten op een bepaalde doelgroep. In Adwords kun je een doelgroep selecteren op basis van de locatie waar men zich in bevindt of waar men naar zoekt. Zo wil een schoonheidsspecialist misschien alleen gevonden worden door mensen in een straal van 20 km om het bedrijf heen. En een webshop in schoonheidsproducten juist weer door heel Nederland.
Wat is Return on investment? En hoe bereken je dat?
Return on investment (ROI)
Aan een conversie kan een bepaalde waarde gehangen worden. (Wat levert een gemiddelde conversie op?) Wanneer je vergelijkt wat je hebt uitgegeven aan Adwords en wat de conversies hebben opgeleverd, kun je berekenen wat jouw ROI is. Want je wilt natuurlijk ook terugverdienen wat je uitgeeft.
Meer weten over Google Adwords? Neem contact op met Richard van Tilborg.