Het begon allemaal in 1871 toen Aletta Jacobs, een groot voorbeeld voor veel vrouwen, als eerste vrouw ging studeren aan de universiteit. Nu (143 jaar later) zijn er heel wat vrouwen aan de top te vinden. Ook in de technische internet wereld staan er aanzienlijk wat vrouwen aan de top.
 

Internationale technische topvrouwen

Eén van de meest invloedrijke vrouwen in Silicon Vally is Marissa Mayer. Haar online avontuur begon in 1999 als 20e medewerker van Google. Ze begon hier als de eerste vrouwelijke ontwikkelaar om vervolgens als Executive te eindigen bij Google. Ze was verantwoordelijk voor baanbrekende ontwikkelingen zoals Google Maps voor mobiele apparaten, Google Earth en Streetview. In 2012 maakte Marissa de grote overstap van Google naar concurrent Yahoo!, waar ze momenteel als CEO leiding geeft aan het bedrijf.

Een andere technische dame is Sheryl Sandberg. Zij maakte in 2008 de overstap als onderdirecteur van de afdeling "Global Online Sales and Operations" bij Google naar Facebook. Daar werkt ze momenteel als Chief Operating Officer en is ze directielid van Facebook.
 

Technische topvrouwen bij Joomla!

Niet alleen bij technische bedrijven als Google, Yahoo! en Facebook werken er dames aan de top. Ook bij het Open Source project Joomla!. De president van Joomla! is namelijk de Zweedse Sarah Watz. Vanuit verschillende sales en accountmanager functies groeide ze door naar Vice President bij Joomla! in 2007. Vanaf 11 april 2014 mag ze zichzelf President of OSM noemen. OSM is het Open Source Matters project dat zich richt op het ontwikkelen van Joomla!.

Naast de President van OSM zijn er nog andere belangrijke vrouwen te vinden binnen Joomla!. Zo is Chiara Aliotta, naast verschillende vrijwilligers projecten, ook Brandmanager bij Joomla.

En tenslotte mogen aan dit lijstje ook de Nederlandse technische vrouwen niet ontbreken. Binnen Joomla! is dat onder andere Marijke Stuivenberg, mede oprichter van JoomlaCommunity.eu en Stichting Sympathy. In Nederland is ze dan ook niet meer weg te denken bij Joomla!
 

Vrouwelijke toppers bij R2H

Het opvallend is, is dat wij bij R2H heel wat vrouwelijke klanten hebben die fanatiek zijn met hun website en internet optimalisatie. Zowel qua marketing als techniek. Een bron van inspiratie en doorzettingsvermogen voor ons zijn bijvoorbeeld:

  • Diane Trommelen, eigenaresse van 4 websites en een webshop. Deze gedreven dame is zo'n 15 jaar geleden begonnen met 2handjes.nl en is nog steeds actief met het uitbouwen van haar online vindbaarheid. Dit kanaal zorgt inmiddels voor 90% van haar omzet in creatieve workshops.
  • Annie Jansen, eigenaresse van Babor Beauty Spa Dongen. De kracht van Annie is haar gemoedelijke Brabantse instelling gecombineerd met technische activiteiten in haar website, webshop en Facebook. Door al haar online activiteiten is het bezoekersaantal op haar website vorig jaar maar liefst 826% gegroeid! En deze aantallen zijn nog steeds alleen maar aan het groeien.
  • Hanneke Haarbosch, Franchise Formule Manager bij Autotaalglas. Hanneke zorgt er onder andere voor dat zij meer dan 50 franchisenemers begeleidt, adviseert en coördineert via het intranet. Lees hier het interview met Hanneke. Door de bijdrage van Hanneke wordt het intranet, dat voorheen nauwelijks nog gelezen werd, nu weer volop gelezen.