Webdesigners horen vaak dat klanten een webshop "voor er bij" willen om te zien hoe het gaat lopen. Veel ondernemers vinden het vanzelfsprekend dat je niets meer hoeft te doen aan een webshop wanneer hij eenmaal online staat. Ze denken dat de verkopen zomaar vanzelf binnenstromen! Helaas, ik moet jullie een illusie armer maken. Laten we het eens vergelijken met een gewone winkel, deze heeft toch ook onderhoud nodig? Dagelijks spiegelen, vegen, ramen lappen, maar ook op marketing-gebied. Foldertjes maken, kortingspassen voor vaste klanten maken, vaste klanten avonden organiseren, sale voorbereiden, steeds weer een vernieuwde etalage maken, etc. Daarom deze week een blog om jullie eens te laten zien waar je jezelf allemaal op moet voorbereiden wanneer je een webwinkel wilt starten.

Voorbereidingen van een normale winkel

Om te laten zien wat het aan voorbereidingen kost om een webwinkel te starten, maak ik eerst de vergelijking met een "normale" winkel. Wanneer je van plan bent een winkeltje te openen in het mooie centrum van jouw stad of dorp dan zijn er verschillende zaken die er geregeld moeten worden.
 

Financiën

  • Hoe wordt de winkel gefinancierd?
  • Binnen welke termijn moet de investering worden terug verdiend? (Wist je dat de winkels vaak hun investeringen pas na 3 jaar terugverdienen? De eerste jaren maken ze vaak nog geen winst.)
  • Heb je een business case gemaakt?
  • Welke marges ga je hanteren?
     

Naam en huisstijl

  • Welke naam ga je gebruiken voor de winkel?
  • Welk logo past daar bij?
  • Welke kleuren moet de winkel worden?
  • Welke muziek moet er aan staan in de winkel? (Buma/Stemra moet geregeld worden)
  • Met welke kleur verlichting ga je werken?
     

Producten

  • Welke producten ga je verkopen?
  • Welke kwaliteit moeten de producten hebben?
  • Welke prijzen ga je hanteren?
  • Kunnen mensen de producten direct mee nemen? (kleding winkels) Of worden ze bezorgd? (Woonwinkels)
  • Hoe breed wordt het assortiment? En hoe diep?
     

Marketing

  • Hoe maak je duidelijk dat de winkel open gaat?
  • Wat kan men in jouw winkel verwachten?
  • Hoe trek je de mensen die door het centrum wandelen naar binnen?
  • Hoe presenteer je jezelf?
  • Hoe breng je de aanbiedingen onder de aandacht?
  • Waar ga je adverteren?
  • Hoe doe je aan cross and upsell?

Voorbereidingen van een webwinkel

Het zal duidelijk zijn dat het heel veel is waar je aan moet denken wanneer je een winkel start. Dat het dus veel tijd kost om een offline winkel te hebben weten we allemaal. Maar waarom denken we dan dat het anders zou zijn wanneer je een webwinkel begint? We zullen dezelfde punten eens bekijken voor een webshop:
 

Financiën

  • Wanneer je een winkel hebt, dan heb je ook een pand nodig. Dit is voor webshop net zo. Je hebt een goede en degelijke website nodig waar de webshop in gebouwd wordt. Onderschat daarom niet de kosten voor het laten bouwen van een webshop.
  • Om klanten goed te kunnen bedienen wil je graag een zo kort mogelijke levertijd. Daarom moet je ook een gedeelte voorraad voorfinancieren.
     

Naam en Huisstijl

  • Naast een goede naam, moet je ook een domeinnaam hebben. Een zoekmachine-slimme naam en domeinnaam? Of gewoon een merknaam?
  • Welke kleuren ga je gebruiken?
  • Hoe ziet het logo er uit? En waar kun je deze het beste laten terugkomen op jouw website? En hoevaak?
  • Welke uitstraling wil je hebben naar de bezoekers toe?
     

Producten

  • Welke producten ga je verkopen?
  • Welke kwaliteit moeten de producten hebben?
  • Welke prijzen ga je hanteren?
  • Hoe ga je de producten leveren?
  • Ga je bezorgkosten hanteren en zo ja, hoeveel?
  • Hoelang is de levertijd?
  • Hoe breed wordt het assortiment? En hoe diep?
  • Waar sla je de de voorraad op?

Het klopt inderdaad dat dit gedeelte bijna hetzelfde is als voor een gewone winkel, maar kijk nog eens goed. Bij een webshop zijn er een paar extra punten bijgekomen.
 

Marketing

Dit is een heel belangrijk punt! Het voordeel met een gewone winkel, is dat men er gewoon voorbij loopt. Maar ook dan moet je ervoor zorgen dat het aantrekkelijk genoeg is om naar binnen te wandelen. Kun je nagaan hoe lastig dit punt dus is voor een webshop? Daar lopen niet regelmatig mensen langs. Dus hoe krijg je dan mensen naar binnen?

  • Hoe breng je de webshop onder de aandacht?
  • Hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt?
  • Hoe weet men wat ze in jouw webshop kunnen vinden?
  • Hoe brenk je de speciale aanbiedingen onder de aandacht?
  • Hoe zorg je ervoor dat de mensen die jouw webshop bezoeken, ook echt gaan kopen?
  • Hoe doe je aan cross and upsell?

Bouwen van een webshop

Wanneer je een webshop laat bouwen betekent dit niet dat je zelf helemaal niet meer hoeft te doen. Alle producten moeten in de webshop worden ingevoerd met een unieke omschrijving, titel, producent, afbeelding, prijzen en wat je nog meer wilt benoemen. Maar ook voor de algemene zaken, want er moeten ook teksten en afbeeldingen op een website komen. Wil je gebruik gaan maken van een Nieuwsbrief? Welke verzendkosten moeten er worden gehanteerd? Hoe ga je om met bestellingen uit het buitenland? Het bouwen van een webshop is iets dat je samen met een webdesigner zult moeten doen.

En dan is de webshop klaar...

Een webshop is NOOIT klaar! Sterker nog, als de webshop online staat, dan begint het echte werk pas. Kijk nog maar eens naar het kopje marketing, dit is een on going proces. Steeds weer inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Dagelijks bezig zijn met nieuwe producten, aanbiedingen, blogs, faq's, etc. Maar denk ook aan Social Media en Adwords. Allemaal media die je helpen om de webshop bekend te maken, maar waar tijd in gaat zitten om het te blijven optimaliseren.

En toch wil ik een webshop!

Ben je door al deze punten niet afgeschrokken? En heb je inderdaad rekening gehouden met de hoeveelheid tijd die in een webshop gaat zitten? Dan kunnen we je natuurlijk helpen met het bouwen van de webshop. Wij de techniek en het design, jij de invulling!

Afspraak maken voor een webshop