We hebben een webshop, maar nu is de grote vraag: “Hoe krijgen we meer verkeer en uiteindelijk meer verkopen op onze webshop?” Wanneer een webshop eenmaal staat, dan is er pas echt werk aan de winkel! Net als in een “offline winkel”, waar je ook tijd en geld investeert, moet je aan de slag met het bekendmaken van de winkel en de producten.

Doelen stellen voor de webshop

Er zijn verschillende manieren om potentiële kopers in de webshop te krijgen, maar een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is; “Wat is je doel?” Wil je graag meer verkeer? Meer verkopen? Meer bekendheid? Of is er een ander doel?

Social Media en webshops

Social Media is geen medium waar je direct verkopen van moet verwachten. Met Social Media kun je laten zien wat je in huis hebt en kun je een relatie opbouwen met jouw volgers. Het resultaat is een langer termijn relatie met je (potentiële) klanten opbouwen. Hierdoor wordt de kans groter dat je de eerste bent waar men aan denkt als ze het product zoeken wat jij verkoopt.

Afhankelijk van het doel dat je hebt gesteld, kun je een bepaalde Social Media strategie kiezen. Wanneer je voor een langer termijn relatie wilt gaan, kun je beter geen push strategie kiezen. Wanneer je snel verkopen wilt genereren is het wel een optie om te kiezen voor de push strategie. Belangrijk is dat je altijd in acht neemt, dat je ook echt leuk moet zijn om interessant gevonden te worden.

Zoekmachine optimalisatie voor webshops

Bovenaan in Google kom je niet zomaar. En helaas is het met de hoeveelheid concurrentie bijna onmogelijk om met enkele termen bovenaan te komen. Een goede strategie voor SEO zou kunnen zijn om de optimalisatie service gericht in te steken, dus door te focussen op vragen als “Welke ledverlichting kun je dimmen?”, “Wat kan ik besparen met Ledverlichting”, Etc. Het voordeel is dat je werkt aan longtail zoekwoorden. En dat de kans groter wordt dat je hoger in Google komt. Dit kun je bijvoorbeeld doen met bloggen en in deze blog aandacht te besteden aan een vraag of een bepaald product, maar je kunt ook gebruik maken van FAQ’s of nieuws.

Adverteren in Google Adwords (Display en search)

 Een snellere manier om veel verkeer naar een website te krijgen is Google Adwords. Er bestaan verschillende varianten van Google Adwords, ik benoem in deze blog Google Search en Google Display.

Google Search

google-adwords-search

Met google Search kun je direct bovenaan komen te staan in Google door middel van adverteren. Dit is vaak gericht op snel en eenvoudig verkopen genereren. Echter kun je door middel van een goede landingspagina ook weer de juiste verwachtingen scheppen en inspelen op de behoefte van de bezoeker.

google-adwords-display

Google Display

Met Google Display kun je meer richten op naamsbekendheid. Bij display campagnes bouw je een mooie banner die op verschillende websites kan worden getoond. Je kunt heel er goed op jouw doelgroep richten door te kiezen voor bepaalde websites waar jouw advertenties op worden getoond.

Marketing voor jouw webshop?

Natuurlijk kan R2H ook helpen bij het opzetten van een online strategie en de uitvoering hiervan. Mocht je meer interesse hebben, neem dan gerust contact met ons op.