Bij de Albert Heijn krijg je tegenwoordig persoonlijke aanbiedingen. Dit komt omdat ze door middel van de Bonuskaart precies weten wat je allemaal koopt en waar je van houdt. Met als resultaat persoonlijke aanbiedingen, die "speciaal" voor hen gemaakt zijn! Dit wordt ook wel data marketing genoemd, gebruik maken van gegevens (data) die je weet van een klant om gerichte en persoonlijke aabiedingen te kunnen doen. Neem daarom in deze vakantie periode eens de tijd om jouw klanten te ordenen en sorteren. En maar gebruik van datamarketing!

Geen klantenpasjes nodig

In de internet wereld heb je geen klantenpasjes nodig om deze gegevens bij te kunnen houden. Alle gegevens worden direct opgeslagen in jouw CMS of in het component dat je gebruikt voor jouw webshop of invulformulieren. Jammer dat er alleen nog zo weinig gebruik van wordt gemaakt.

Klanten ordenen en sorteren

Wanneer mensen online informatie aanvragen, of iets bestellen in je webshop, is er direct geregistreerd waar deze mensen behoeften aan hebben. Wanneer je een reisorganisatie bent en er wordt een gids aangevraagd over reizen naar Australië, dan zijn ze dus niet geïnteresseerd in reizen naar Parijs. Je kunt hen daarom vanaf nu aanbiedingen sturen over reizen in en naar Australië. Misschien wel elke week een nieuwe aanbieding. En die mensen die een brochure hebben aangevraagd over Parijs kun je weer speciale aanbiedingen doen over de citytrips naar Parijs.

Data Marketing systeem inrichten

Het belangrijkste proces is het ordenen van de klanten (Of segmenteren van klanten). Waarop segmenteer je de klanten? Om het voorbeeld van de reizen er nog maar eens bij te halen. Orden je de klanten op hun voorkeursland, of type vakantie (city trip, avontuurlijk, rondreis, camping, etc). Denk hier goed over na. Het kan ook geheel afhankelijk zijn van de missie en visie die je als bedrijf nastreeft.

Gepersonaliseerde mailings opstellen

Zijn alle mail-adressen en namen uitgezocht en geordend? Mooi, dan kunnen we met de eerste mailings gaan beginnen. Zorg ervoor dat de verschillende segmenten in verschillende mailinglijsten staan. Nu kun specifieke aanbiedingen maken voor de verschillende segmenten. 

Om een brief zo persoonlijk mogelijk te maken, is het aan te raden om gebruik te maken van de naam van de geadresseerde in jouw mailing. Of dat de voornaam, de achternaam of de volledige naam is, dat ligt natuurlijk aan hoe je jouw klanten normaal gesproken aanspreekt. Zorg er wel voor dat je deze keuze in al jouw mailings gebruikt!

Een klein extraatje in data marketing

Registreer ook wanneer de klanten jarig zijn! Op deze manier kun je altijd een leuk verjaardagsmailtje de deur uitsturen met een leuke verassing of een extraatje!

En verstuur die mailings maar!

Het sorteren en ordenen van klanten kost behoorlijk veel tijd. Daarom een mooie taak om in de zomervakante te doen. Wanneer de segmentatie klaar is krijg je er een heleboel voor terug. Je bent relevant voor de klant en speelt in op de behoeftes. Met als resultaat minder afmeldingen op de mailings en een verhoogde return on investment! Kortom, opruimen is niet alleen voor jezelf erg prettig, maar ook voor jouw klanten.