Een marketingplan is een plan dat je helpt bij de planning van alle marketingactiviteiten. De grote vraag is, hoe zet je zo’n marketingplan nu precies op? Dit is een onderwerp waar ik zelf 4 jaar voor gestudeerd heb, daarom probeer ik het zo compact mogelijk uit te leggen, je zult begrijpen dat ik je dus niet in één blog alles kan uitleggen.

Wat is de doelstelling van jouw marketingplan

Aan elk marketingplan gaat een stuk onderzoek vooraf. Om te weten wat je precies moet onderzoeken om te komen tot een marketingplan, moet je weten wat jouw probleemstelling is en wat de doelstelling is van het plan. Uiteindelijk wil iedereen meer geld verdienen, maar dit kan geen doelstelling zijn van jouw plan. Enkele concrete probleemstellingen en doelstellingen kunnen zijn:

  • Mijn zelf ontwikkelde software is (nog) onbekend.
    - Probleemstelling: Hoe krijg ik meer naamsbekendheid met mijn software?
    - Doelstelling: Binnen 5 jaar een minimale naamsbekendheid van 40% onder programmeurs.
  • De verkopen van de Iphone stagneert.
    Probleemstelling: Hoe kunnen de verkopen van de Iphone weer gestimuleerd worden?
    Doelstelling: De verkopen van de Iphone moeten binnen een jaar minimaal met 25% stijgen, naar verhouding van de verkopen van nu.

Een probleemstelling is het probleem waar je tegenaan loopt, en de doelstelling is het streven dat je wilt halen. Belangrijk is dat de doelstelling meetbaar is (SMART), zodoende kun je meten of de doelstelling is behaald.

Onderzoek voorafgaand aan het marketingplan

Intern onderzoek

Er zijn een aantal zaken die je kunt onderzoeken voor jouw marketingplan. Belangrijk is dat je weet waar het probleem zit. Analyseer dan ook altijd de cijfers van het bedrijf en kijk of je bijzondere trends kunt ontdekken en of cijfers invloed hebben op elkaar. Kijk ook naar waar het bedrijf voor staat, wat zijn de kernwaarden van het bedrijf? Wanneer een bedrijf waarde hecht een persoonlijke benadering van zijn klant, is het niet aan te raden om alleen per mail het contact met de klant te onderhouden. Een goed voorbeeld hiervan zijn de reclames van Klaverblad Verzekeringen "Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder". Nu begrijp je waarom het van belang is om te weten wat de kernwaarden zijn van een bedrijf.

Ivloeden van buitenaf op jouw bedrijf

Ook externe factoren kunnen van grote invloed zijn. Kijk naar de ontwikkeling van elektrische auto’s. Dit heeft zeker invloed op de verkopen van brandstof en daardoor ook weer op de olieprijzen. Of de boycotten die Rusland heeft opgelegd en de sancties die ze hebben gekregen. Kijk daarom goed naar welke invloeden van buitenaf direct of indirect effect hebben op jouw marketingplan. Denk eens aan:

  • demografische factoren (bijvoobeeld: vergrijzing),
  • economische factoren (bijvoobeeld: recessie),
  • sociologische factoren (bijvoobeeld: dierproef vrij),
  • technologische factoren (bijvoobeeld: ontwikkelingen van mobiel en internet),
  • ecologische factoren (bijvoobeeld: vervuiling),
  • politieke en juridische factoren factoren (bijvoobeeld: probemen met Rusland)

Deze factoren worden ook wel het DESTEP model genoemd

Invloeden van de concurrentie

En wat dacht je van de concurrentie? Deze kan ook een grote invloed hebben op jouw bedrijf. Het feit dat elk bedrijf wel concurrentie heeft zorgt ervoor dat je goed moet nadenken over jouw onderscheidend vermogen (USP of Unique Selling Point). Aan de andere kant is mijn advies om niet te veel naar de concurrent te kijken, zo laat je jezelf niet te veel beïnvloeden door de concurrent.

Invloeden van de doelgroep

Een heel belangrijk onderdeel, al dan het het belangrijkste! Is de doelgroep. Onderzoek wat de kerwaarden zijn van jouw doelgroep? Waar komt de doelgroep en hoe kun je met hen in contact komen? Sluiten de productkenmerken wel aan op de kernwaarden van jouw doelgroep?

Marketingmix

De marketing mix is een handig midel om goed over jouw strategie na te denken. Hierbij kun je nadenken over alle factoren die belangrijk zijn voor een bedrijf en zo één lijn te trekken. De marketing mix bestaat uit 4, 5 of 6 P’s. Dat is overal weer anders. Maar ik zal die beschrijven die ik belangrijk vind.

1. Plaats / distributie: Waar zit je? Kan men je makkelijk bereiken? Dit geldt niet alleen voor Offline, maar ook voor online. Wanneer het klantcontact veel al online gaat, denk dan eens na over de levering van het product of de dienst.  Beschrijf onder dit kopje alle alle vormen van contact met jouw klanten.

2. Prijs: Welke prijs hanteer je? Wat kan men voor deze prijs van je verwachten? Het antwoord op deze vraag is niet zo simpel als: “Een goede prijs-kwaliteitsverhouding”. Als je wat hoger in de markt zit, waarom is dat dan? Meer service? Meer klantcontact? Allerlei extra’s? Wat zijn de voordelen voor een klant? Wanneer je laag in de markt zit, dan mag men dus verwachten dat ze je alleen per e-mail kunnen bereiken, dat ze geen service hoeven te verwachten en meer risico’s kunnen lopen.

3. Promotie: Wat is de huisstijl? Waar moet deze huisstijl allemaal terugkomen? Online en offline. Welke media ga je gebruiken? Denk voor offline media aan Flyers, uithangborden, billboards, reclame in geschreven media, radio en televisie. Voor online media kun je denken aan de website, social media, adwords, advertenties met banners, blogs, etc.

4. Personeel: Marketing is zo breed, dat het belangrijk is om het personeel goed te instrueren met wat je van hen verwacht. Denk bijvoorbeeld eens na over: Wat is de gedragscode van het personeel? Hoe moet de telefoon aangenomen worden? Weten ze welke service je graag aan de klanten wilt bieden? Wat kan en mag het personeel hierin betekenen?

5. Product of dienst: Welk product of dienst lever je, waar ligt de focus? Hoe breed is het assortiment? Welke kwaliteit lever je? Wat zijn de product eigenschappen? Strookt het met de kernwaarden van de klant en met de kerwaarden van het bedrijf? Op welke manier lever je de producten of diensten?

Marketingplanning

Wanneer je over al het bovenstaande hebt nagedacht, kun je gaan bekijken welke planning je wilt maken. Mijn advies is om dit ruim een jaar van te voren te bedenken. Op deze manier weet je altijd wat je te wachten staat en hoef je niets op het laatste moment te gaan regelen. Wat bijvoorbeeld heel erg goed werkt, is het werken in thema’s. Thema’s als de feestmaand in december, de zomermaand in juli, en de liefdesmaand in februari. Dit gebeurt bij veel bedrijven, zo kennen we allemaal de Dolle Dwaze dagen van de Bijenkorf, de Vlaggetjesweken van C&A en de Stapelgoed weken van de Hema.