Gebruik je al Google Analytics? Weet je ook welke informatie je hier uit kunt halen? Hoeveel bezoekers krijg je per maand op jouw website? En waar komen al die bezoekers vandaan? Heel erg interessant om te weten en met die informatie te kunnen bijsturen.

Hoeveel bezoekers heb je per maand?

Wanneer je inlogt, kun je op het "doelgroep overzicht" zien hoeveel bezoeken (sessies) en bezoekers (gebruikers) je in de afgelopen 30 dagen hebt gehad. Hier zit een verschil in, omdat het aantal gebruikers het aantal unieke bezoekers op de website zijn. Als één iemand dus 4 keer terugkomt op de website, heb je 1 bezoeker en 4 bezoeken.

Het is heel interessant om te weten hoeveel bezoekers je per maand op jouw website hebt. Het is echter niet het belangrijkste om te weten. Uiteindelijk willen we allemaal dat men gewoon de telefoon oppakt en klant wordt.

Conversie monitoren

Om ervoor te zorgen dat meer website bezoekers klant worden kun je mooie Call2Actions aanmaken met een web formulier. Zo kun je in analytics ook bijhouden welk bezoekerspercentage converteert, welke pagina’s op de website converteren, welk medium het meest converterende bezoek genereert en hoeveel pagina’s men gemiddeld bezoekt voordat ze converteren. In een eerder artikel kun je lezen hoe je conversies instelt en bijhoudt in analytics.

Hoe komen de bezoekers op jouw website?

Het is erg leuk om te zien waar men vandaan komt. Soms kom je er ineens achter dat iemand een leuk stukje over jouw website of over één van jouw artikelen heeft geschreven. Dit kun je bekijken door naar "Acquisitie" te gaan en vervolgens "Alle verwijzingen". Ook kun je via analytics achterhalen door Google op jouw website komt, of welke invloed Social Media heeft op het aantal website bezoekers. Voor een overzicht van dit verkeer kun je onder hetzelfde kopje "Acquisitie kijken" en dan “Alle verkeer”. Hier kun je zien of men direct (door zelf de url in te typen) op de website komt, via welk social medium of door Google.

Zoekwoorden analyseren

Om de zoekwoorden, waarmee men op jouw website komt, te achterhalen zou ik je een andere manier adviseren dan gebruikelijk. De meeste mensen zullen onder het kopje “Acquisitie” kijken naar “Zoekwoorden” en vervolgens “Organisch”. Door de beveiliging in de meeste browsers tegenwoordig, zul je daar een groot aantal “Not Povided” zien staan. Hierdoor kun je nog maar weinig informatie halen uit zoekwoorden die verkeer genereren.

Wat je het beste kunt doen, is jouw webmastertools koppelen aan Google Analytics. Wanneer je dit hebt gedaan, kun je wederom naar het kopje “Acquisitie” gaan en doorklikken naar “Zoekmachineoptimalisatie”. Vervolgens klik je op “Zoekopdrachten”. Hier vind je niet een lijst met de zoekwoorden waarop men naar jouw website komt, maar iets dat veel waardevoller is. Je kunt hier namelijk zien op welke zoekwoorden je naar boven komt in de Google zoekresultaten. Dus ook de zoekwoorden waarbij men niet doorklikt naar jouw website. Waarom dit zo waardevol is? Je kunt hier zien op welke relevante zoekwoorden je wel wordt gevonden, maar men niet doorklikt. Nu kun je analyseren waarom men er niet op klikt. Sluit de titel en de beschrijving wel aan op het zoekwoord? Zijn de teksten wel aantrekkelijk genoeg? Uiteindelijk is er nooit een goed of fout en zul je met dergelijke teksten ook gewoon moeten blijven testen.