seo-toolWil je graag aan jouw SEO werken? Richard gaf een tijdje geleden al een aantal belangrijke SEO tips voor Joomla, maar ook deze tool kan je een beetje op weg helpen. Je kunt hier de woorddichtheid bekijken, maar je kunt ook kijken hoe goed je scoort op de door jouw gekozen zoekwoorden. Helaas kan de tool nog niet goed samenwerken met websites met een SSL certificaat. Dus deze tool kun je alleen gebruiken met websites beginend met "http://" en niet met "https://"

Hoe gaat deze SEO tool in zijn werk:

  • Open de Google SEO tool.
  • Vul nu jouw domeinnaam in.
  • Wanneer je wilt testen op welke zoekwoorden je gevonden wordt kun je enkele zoekwoorden invullen.
  • Wanneer je enkel de woorddichtheid wilt testen kun je het blokje aanvinken voor: "Alleen woorddichtheid analyse uitvoeren".
  • Klik vervolgens op "Genereer mijn SEO Analyse ►"
  • Het kan even duren, maar de analyse wordt geladen.
  • De SEO analyse begint bovenaan met de zoekwoorden waar je jouw website op hebt willen testen. Je kunt hier zien hoe hoog jouw website staat op de zoekwoorden die jij hebt ingevuld. Dit kun je zien voor Google NL, Google internationaal, Bing NL en Yahoo NL. Zie de analyse als een richtlijn, in de praktijk kan het vanwege allerlei beïnvloedingsfactoren ook afwijken.
  • Vervolgens kun je jouw Pagerank checken. Het hoogste dat je kunt halen is een 10 en het laagste is een 0. Schrik niet als je een Pagerank hebt van 0. Google vind dit niet meer het belangrijkste wat er is. De Pagerank houdt verband met de populariteit van jouw website, ofwel hoe vaak er een linkje naar jouw website aanwezig is. Enige tijd geleden schreef ik een blog over hoe je kunt werken aan de populariteit van jouw website.
  • Dan komt de W3C Valiodatie. Dit is een stukje techniek op de website, hoe minder fouten hier in zitten, hoe beter je gevonden wordt. Tenminste dat is wat men zegt. Google zelf geeft aan dat ze hier niet veel waarde aan hechten, mits een website maar gebruiksvriendelijk is en te lezen is door Google.
  • En tenslotte de woorddichtheid. Hier kun je zien hoe momenteel de aandact is besteed op jouw website aan zoekwoorden. Staan hier ingewikkelde termen html termen, telefoonnummers, openingstijden of andere irrelevante woorden, dan moet je toch echt het één en ander aan de website gaan aanpassen.

Heel veel succes met het optimaliseren van jouw website!