Autotaalglas bestaat uit 50+ franchisenemers verspreid door het hele land. Ruim 26 jaar geleden begon dit bedrijf als een eenmanszaak met de reparaties van autoruitschade. Inmiddels heeft Autotaalglas een groot netwerk opgebouwd met grote klanten als verzekeraars en leasemaatschappijen in het hele land. Uiteraard is het belangrijk dat de service en de dienstverlening voor de autorijder voorop staat!
Hanneke Haarbosch is formulemanager bij Autotaalglas en geeft ons een kijkje in de 'keuken' of beter gezegd in de garage. "Onze franchisenemers regelen in het land heel veel zaken zelf, maar uiteraard bieden wij ze daarbij ondersteuning. Dat regelen we vanaf het kantoor in Tilburg met een klein groepje enthousiaste collega's. Door de spreiding van alle vestigingen spreekt het bijna voor zich dat er nogal wat communicatie via internet verloopt. Voor mij als formulemanager de schone taak om een goed werkend intranet tussen alle vestigingen in Nederland te creëren.
Er gingen nogal wat e-mailberichten per dag over en weer. Ons oude intranet werkte op den duur zo slecht dat het niet meer gebruikt werd. Op de een of andere manier is het aanpakken van een dergelijke klus niet iets dat je zomaar oppakt. Uiteindelijk kwam een collega naar me toe met de tip om R2H eens uit te nodigen en te vragen of zij iets konden betekenen bij de bouw van een nieuw intranet. Mijn ontmoeting met Rick en Richard vond ik een aangename verrassing. R2H kon me helpen met het implementeren van een nieuw intranet en juist de ontmoeting en de aanpak van R2H sprak me enorm aan; een klein bedrijf bij ons uit de buurt en met kennis van zaken, dat sloot goed aan bij onze no-nonsens cultuur.
Op 1 oktober startten we met de bouw van de nieuwe site en in maart was alles live! De gebruikers van SPIEK, de naam van ons intranet, waren meteen enthousiast. Dat werkt natuurlijk stimulerend en prettig. Ik zorg er nu voor dat er elke dag iets nieuws te vinden is op SPIEK. En voor degene die toch liever een mail stuurt, zie je anderen reageren en verwijzen naar SPIEK. Je kunt als franchisenemer nu niet meer om SPIEK heen, want anders mis je belangrijke informatie.
Nu terugkijkend op het implementatietraject heb ik veel geleerd. De inhoud heb ik voor mijn rekening genomen maar de techniek en de mogelijkheden daarvan kon ik volledig neerleggen bij R2H. Ik heb die ondersteuning als zeer prettig ervaren. Zij hebben steeds met mij meegedacht. Had ik een idee om toe te passen in ons intranet dan kon ik direct sparren met R2H of dat het mogelijk was maar ook stelden ze me de juiste vragen. Waarvoor ik de dingen wil gebruiken en hoe dan precies? In zo'n project ben je behoorlijk afhankelijk van ondersteuning door derden. Daar zijn Rick en Richard fijn mee om gegaan. Zo kwam ik net voor de lancering om middernacht tot de ontdekking dat er nog een bug in het systeem zat. Ik stuurde ondanks het tijdstip toch even een sms naar Richard. En wat denk je? Tien minuten later, gewoon antwoord!
We gaan na deze goede ervaring nu ook met R2H een webshop bouwen die geïntegreerd wordt in het intranet. Het wordt een webshop voor de franchisenemers waar ze hun materiaal zoals visitekaartjes en dergelijke kunnen bestellen. Voor gebruikers is het dan wel zo prettig als dat op dezelfde manier werkt als het intranet SPIEK. Je vergroot het gebruikersgemak en dat zorgt ervoor dat het gaat werken.
Met een relatief klein budget hebben we samen veel voor elkaar gekregen. Ik ben blij dat mijn collega mij de tip heeft gegeven R2H uit Dongen eens te bellen. Ik heb heel veel geleerd van onze samenwerking en kan altijd op ze rekenen. Ze doen echt wat ze zeggen, dat lijkt zo gewoon maar dat maakt ze voor ons bijzonder!