De feestdagen, een moment waarop een mooie wijn een graag geziene gast is bij het (kerst)diner. Kiest u deze dagen voor een wijn uit de Bourgogne? Dan bestaat de kans dat u een Franse wijn drinkt die bereid is met een vleugje Nederlandse wijnpassie.
In het Franse Meursault (Côte-d'Or, Bourgogne) startten in 2005 Richard Bos en Thierry Janots een wijnmakerij. Thierry is een Fransman met veel ervaring in het wijnmaken bij beroemde wijnhuizen. Richard, een Nederlander, werkte jarenlang in de horeca en besloot zijn passie te volgen, het maken van Franse wijnen. Ook Paul en Phillis zijn gaan samenwerken met Richard en Thierry, zij fungeren als manusjes van alles bij JanotsBos, zorgen voor de financiële aspecten en het internet. Als we Paul spreken is de passie voor het vak duidelijk te zien. Zijn ogen twinkelen wanneer hij ons één van zijn wijnen laat proeven.
Na een rondleiding in de wijnkelder, vertelt Paul ons meer over het proces dat nodig is om een wijn te maken en te verkopen. "Op zich is het best bijzonder dat wij als Nederlanders een echte mooie Bourgogne maken. Het blijft toch een Franse aangelegenheid en het leggen van contacten met Franse druivenboeren vergt de juiste aanpak. Omdat we samenwerken met Thierry is het voor ons soms net wat makkelijker gegaan. Inmiddels zijn we een volwaardige producent op de markt en mogen we mooie prijzen op onze naam schrijven zoals: in de Guide Hachette 2013 een de Coup de Coeur voor onze Bourgogne Blanc 2009 en in de Guide Hachette 2014 een ster voor onze Saint-Aubin 1er Cru en Créot 2010.
Laissez-faire is ons vreemd. Wij houden ons bijvoorbeeld veel strakker aan afspraken.
We zijn behoorlijk gegroeid. In 2005 begonnen we met 15 vaten, nu zit dat op zo'n 70 vaten en we streven naar ongeveer 100. Om je een beeld te geven: uit een vat komen bijna 300 flessen wijn. We verkopen de wijn inmiddels over de hele wereld: Japan, Singapore, Hong-Kong, Amerika, Canada, Australia en in een tiental Europese landen. In Nederland vind je de wijnen bij gespecialiseerde slijters en op de wijnkaarten van de betere restaurants.
Het is voor ons van groot belang om ons goed te positioneren. Samen met R2H hebben we gekeken naar de wijze waarop we ons verhaal aan de wereld kunnen vertellen. We zetten daar nu bijvoorbeeld, samen met R2H, Facebook voor in. Daarnaast is R2H maandelijks bezig met het optimaliseren van onze website www.janotsbos.eu. Het domein .eu was voor ons handiger en het past ook goed bij ons fysieke adres, Place de l’Europe.
We worden dankzij de internet marketing nu aantoonbaar beter gevonden. Zo zijn we al een paar keer door de media benaderd. Omroep Gelderland, het Financieel Dagblad, maar ook het AD vond ons. Zij wilden naar aanleiding van een enorme hagelbui in de Bourgogne meer weten over de consequenties die dat had voor de wijnbouw. Ook veel mensen die in de Bourgogne bij een bedrijf wijnen willen proeven, vinden ons nu veelal dankzij SEO.
Ook de wijninkopers van de wereld weten de weg naar ons goed te vinden. De wijnwereld komt naar de Bourgogne toe, maar wij zouden het ook erg leuk vinden om nog meer Nederlanders te ontmoeten op ons bedrijf in Mersault. We organiseren proeverijen en mooie rondleidingen, iedereen is daar van harte welkom. Op de website kunnen mensen zich eenvoudig inschrijven.” Ondertussen schenkt Paul voor ons een glas in om een van de wijnen te proeven. Een mooie heldere kleur walst rond in het glas, een boeket van geuren zijn de aanzet voor een heerlijke smaakbeleving. Een frisse witte wijn maar met de stevigheid zoals je die herkent van de rode wijn.
"Om wijnen beter te kunnen herkennen moet je gewoon veel proeven!", vertelt Paul. "Maar mocht je een tip nodig hebben voor de komende feestdagen, dan zou ik kiezen voor een witte vis met (niet zoete) vanillesaus in combinatie met een Chassagne uit 2010."
Joyeux Noël et bonne Année 2014!